Conducerea TAROM își explică decizia de a nu mai zbura la Londra. Luna aceasta, compania a anunțat că vinde sloturile de aterizare și decolare pe aeroportul Heathrow către Qatar Airways, tranzacția urmând să fie finalizată pe 26 octombrie 2024. Directorul interimar al TAROM, Costin Iordache, spune că această decizie face parte din planul de restructurare al companiei, în condițiile în care ruta Heathrow a fost una dintre cel mai puțin profitabile în ultimii șase ani. Vânzarea sloturilor va permite TAROM să se concentreze pe optimizarea flotei și a rutelor, în contextul unui plan de redresare care vizează revenirea pe profit în 2025 și 2026.
TAROM trebuia să opereze un zbor dus-întors zilnic, pe tot parcursul anului, indiferent dacă erau ocupate locurile din avion sau de sezon, fără posibilitatea de a modifica frecvența sau orarul de zbor, în condițiile în care compania este de mai mulți ani pe pierdere.
„Avem o serie de concesii pe care le facem. Una dintre măsurile pe care compania și le-a asumat a fost ieșirea de ruta de Heathrow. Nu estimăm alte închideri de rute. Pe ultimii 6 ani, Heathrow nu a fost una dintre cele mai performante rute”, a spus Costin Iordache.
Ajutor de stat pentru salvarea TAROM
Iordache a spus că singura soluție pentru salvarea companiei a fost obținerea unui ajutor de restructurare de la stat, în valoare de peste 9,5 milioane de euro, în luna aprilie. Planul de restructurare al TAROM include măsuri esențiale pentru reducerea pierderilor, plata datoriilor, stabilizarea companiei și aducerea într-o zonă de profitabilitate și sănătate economică.
„Comisia Europeană are niște reguli destul de dure. Nu permit dezvoltare, ci te obligă la niște reguli de competiție și concesii. Printre concesiile respective avem elemente cu plus, achiziția de aeronave noi în flotă. E foarte greu să operezi cu o flotă pestriță și cu avioane de peste 20 de ani”, a explicat Iordache.
Pierderi semnificative în ultimii ani
TAROM a avut pierderi de aproape 300 de milioane de euro, conform declarațiilor lui Iordache, în ultimii șase ani, ceea ce echivalează cu o pierdere anuală de 55 de milioane de euro. Iar ultimul profit a fost înregistrat în 2007, conform Ministerului de Finanțe. În 2023, datorită planului de restructurare, aceste pierderi au scăzut la 17 milioane de euro, cu o estimare finală de 18 milioane de euro până la finalul 2024.
În prezent, TAROM operează cu șapte avioane Boeing, un Airbus și șase aeronave ATR (n.r. Avioane Transport Regional). Planurile de extindere ale companiei prevăd că flota va fi completată cu 14 avioane până la sfârșitul anului 2026, inclusiv opt Boeing-uri și șase ATR-uri, a precizat directorul interimar TAROM.
În cadrul acestei extinderi a flotei, compania va cumpăra patru avioane Boeing 737 MAX, dintre care două vor fi livrate până la sfârșitul anului 2024.