Companiile aeriene de tip low-cost au cucerit România. Au mizat pe tarife mici şi au ajuns să transporte milioane de pasageri. Pe rutele interne fac concurenţă chiar CFR-ului. Expansiunea transportatorilor aerieni low-cost este atât de mare încât aproape jumătate din pasagerii care ajung anual pe aeroportul Otopeni, cea mai mare poartă aeriană a României, coboară sau urcă la bordul unor avioane deţinute de companii precum Blue Air, Wizz Air sau Ryanair. Atenţie însă, că preţurile mici vin şi cu dezavantaje.
Aeroportul Otopeni ora 6 dimineaţa. Mii de oameni se pregătesc de îmbarcare. Mulţi se vor urca în avioanele companiilor aeriene low-cost.
Cu peste 37% a crescut în prima jumătate a anului numărul pasagerilor care au zburat cu avioanele unor companii precum Wizz Air, Blue Air și Ryanair.
Valentin Iordache, director în Compania Aeroporturi Bucureşti: „Există un interes foarte mare din partea companiilor aeriene low-cost. Acestea au început o operare şi o ofensivă puternică Am ajuns să avem aproape 50% din trafic, trafic de low-cost.”
Transportatorii aerieni low-cost au câştigat teren atât în plan extern, cât şi intern. Până în toamna anului trecut, doar avioanele TAROM zburau din Capitală către marile oraşe ale ţării. De lipsa autostrăzilor şi a trenurilor de mare viteză profită acum încă trei companii aeriene.
Un bilet de tren din Capitală până la Cluj Napoca costă aproximativ 100 de lei.
Expansiunea curselor low-cost a aruncat TAROM-ul pe locul 3 în clasamentul operatorilor aerieni din ţara noastră.
Există însă şi dezavantaje.
„Dezavantajul ar fi poziţia în avion. O companie de linie îţi oferă un spaţiu mai mare. Chiar şi pentru bagaje ai anumite facilităţi”.
Nicolae Oprean a depus o sesizare la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor după un zbor Cluj-Napoca-Paris. În sesizare, reproşează companiei low-cost că una scrie pe pagina de internet şi alta se întâmplă în realitate.
Nicolae Oprean, pasager: „S-au modificat locurile. Am aflat acest lucru la poarta de îmbarcare. Am achiziţionat pachetul de îmbarcare prioritară, care este o taxă suplimentară de 30 de euro, iar ulterior am aflat de pe site-ul companiei că ar fi fost gratuită fiind cu un bebeluş”.
725 de plângeri au fost depuse în acest an la ANPC de pasagerii companiilor aeriene. 52% dintre ele au vizat operatorii low-cost.