România se reapucă de studii de fezabilitate, după mai bine de un an. În ultimele două luni s-a dat undă verde pentru realizarea unor astfel de studii pentru aproape 550 de kilometri de autostrăzi şi drumuri expres, spre Moldova şi Oltenia. Şefii de la Drumuri promit că de data asta nu se vor arunca bani pe fereastră. Ce va ieşi din mâinile proiectanţilor, va fi de calitate şi va trece repede de pe hârtie în teren.
De la Craiova la Piteşti, doi poli ai industriei auto, sunt aproape 120 de kilometri. Dacă în Balş e aglomeraţie, drumul poate dura chiar şi două ore şi jumătate. O autostradă ar reduce călătoria la mai puţin de o oră. Un prim pas este scoaterea la licitaţie a studiului de fezabilitate. Teoretic, şantierul s-ar putea deschide în 2018 cu bani de la Bruxelles, iar lucrările vor dura 2 ani.
„În cadrul acestui proiect avem şi variantele ocolitoare Balş şi Slatina. Noi ne-am angajat să facem varianta ocolitoare Balş în regie proprie”, a declarat Cătălin Homor, directorul general al CNAIR.
Craiova - Piteşti nu este la primul studiu de fezabilitate. În 2007, CNADNR atribuia un contract de aproape 13 milioane de euro celor de la Search Corporation. Proiectul drumului expres a fost însă abandonat.
Compania de Administrare a Infrastructurii a deblocat şi contractul de peste 5 milioane de euro pentru revizuirea studiului de fezabilitate a autostrăzii Târgu Mureş - Ditrău. Contractul a fost îngheţat în 2015, deorece şantierul urma să fie deschis abia în 2023. De-a lungul timpului, acest proiect a mai înghiţit un milion şi jumătate de euro fără a depăşi stadiul de linie pe o hartă.
În ultimele două luni au fost făcuţi paşi şi pentru lansarea studiilor de fezabilitate pentru drumul expres care va lega Ploieştiul de Paşcani, dar şi cel pentru cel care va conecta autostrada spre Ploieşti de aeroportul Otopeni.
În perioada următoare ar putea fi scos la licitaţie şi un studiu pentru realizarea unei autostrăzi care să lege România de Serbia.
„O să analizăm și noi posibilitatea eventual de a adapta lucrurile în măsura în care, în urma studiului de fezabilitate pe care vrem să-l lansăm ajungem la concluzia că și de partea noastră se justifică o autostradă”, a declarat Dacian Cioloş, premierul României.
Firmele care vor câştiga licitaţiile se vor ocupa şi de proiectarea şoselor, dar şi de obţinerea autorizaţiilor de construcţie. Italienii de la Spea Engineering si românii de la Tehnic Consulting lucrează la realizarea studiului de fezabilitate pentru autostrada Sibiu - Piteşti din vara lui 2015.
Luna aceasta ar trebui să predea proeictul pentru tronsoanele Sibiu-Boiţa şi Piteşti-Curtea de Argeş
„Nu este gata. Termenul de finalizare este sfârşitul lunii noiembrie. Studiu geotehnic a fost finalizat”, a adăugat Cătălin Homor, directorul general al CNAIR.
Luna aceasta va fi stabilit şi traseul final al autostrăzii.
Autostrada Craiova - Balş - Slatina - Piteşti
Lungime: 124 km
Construcţie: 2018-2020
Autostrada Târgu Mureş - Ditrău
Lungime: 96 km
Drumul expres Ploieşti-Buzău-Focşani-Bacău-Paşcani
Lungime: 329 km
Drumul expres A3 - Aeroport Otopeni
Lungime: 9,3 km
Autostrada Sibiu-Boiţa - Curtea de Argeş - Piteşti
Lungime: 116 km