CFR a avut, vara aceasta, cu 5% mai mulţi călători decât anul trecut. Profitul pe care îl poate raporta în urma acestei creşteri este, însă, unul artificial. La începutul anului, studenţii au primit gratuitate la transportul cu trenul. Banii pentru biletele lor ajung în contul CFR Călători din bugetul de stat.
A fost o vară aglomerată în trenurile din România, deşi condiţiile nu s-au îmbunătăţit şi nici viteza nu a crescut.
„-Nu vin la ora la care ar trebui şi vagoanele... Condiţiile lasă de dorit. Aer condiţionat este, dar este murdar.”
„- Am mers la mare cu prietena mea. Nu ne-am găsit locul unde trebuia să stăm.
- Era ocupat.
- Da. Şi aţi stat în picioare?
- Şi pe jos şi pe bagaje. A fost horror.”
Aglomeraţia din trenuri are şi o explicaţie: a fost prima vară în care studenţii au avut gratuitate.
„- Am fost în câteva locuri din ţară să vizitez fiind în vacanţă.
- Mare, munte?
- Şi mare şi munte.”
Cine nu şi-a luat bilete din timp a avut surprize neplăcute.
„-Nu mai are bilete.
-Auziţi, vreţi să încerc la clasa întâi? Dar e mult mai scump.
-Ce înseamnă mult mai scump?
-60 şi ceva de lei.
-Cât?
-64 de lei.
-Două bilete?
-La casa întâi.
-Daţi-mi, doamnă, d-alea!”
Aproape 27 de milioane 500 de mii de pasageri au transportat trenurile CFR Călători în primele şase luni ale anului, cu circa 5% mai mulţi decât în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Din aceştia, mai bine de două milioane au fost studenţi, pentru care plăteşte statul.
În condiţiile creşterii numărului de pasageri, CFR Călători are nevoie de investiţii urgente. De 10 ani nu s-a cumpărat nimic.
Adrian Vlaicu, director general adjunct CFR Călători: „Trebuie suplimentat parcul de material rulant, mai ales în condiţiile în care în următorii 3-4 ani vor ieşi din parc peste 300 de vagoane din cauza vârstei de exploatare.”
Adică aproape o treime din garniturile care circulă acum.
Şefii CFR Călători spun că în următorii ani au nevoie 260 de trenuri electrice şi automotoare şi de 180 de vagoane. Investiţia este estimată la peste un miliard 700 de milioane de euro. Bani trebuie şi pentru repararea vechilor locomotive, care au probleme tot mai des.
“-În ultimele 4 zile de 3 ori. S-a defectat locomotiva pur şi simplu. N-a mai mers. De două ori în drum şi a treia oară s-a întâmplat aici din Gara de Nord. Nu a mai mers locomotiva când să plecăm.”
Trenurile de la CFR au în medie 30 de ani vechime.