Toată vara au fost nenumărate reclamații de la telespectatorii Digi24 în privința RATB-ului: e infernal, e murdar, e aglomerat. Despre transportul cu microbuze către sau din zonele limitrofe s-au făcut de mai multe ori reportaje cu camera ascunsă semnalând nereguli, înghesuială, nesiguranță. Metroul bucureștean a fost de mai multe ori obiectul unor știri în regim de news alert din cauza aglomerației sau a unor scurtcircuite la panourile electrice. Cât despre practicile taximetriștilor, ele sunt deja o obișnuință.
Șeful Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului, Bogdan Marcel Pandelică, recunoaște că transportul se numără printre principalele motive de nemulțumire ale bucureștenilor și nu numai a lor.
„Reclamații în zona transportului avem de la taximetrie până la CFR. Sunt vizate diferite aspecte, inclusiv acesta: de exemplu, în Constanța a fost oprit un microbuz pentru că numărul de călători era mult mai mare decât capacitatea pe scaune”, a declarat șeful ANPC la Digi24. El spune că Autoritatea a avut acțiuni de control și în privința microbuzelor, și pe taximetrie, dar este necesar ca în aceste acțiuni să fie sprijinită și de alte autorități. „O abordare și o politică eficientă în protecția consumatorilor nu poate fi făcută decât într-o sinergie cu celelalte politici publice, fie că vorbim de politici concurențiale, fie de alte instituții, toți trebuie să ne așezăm la o masă”, spune Pandelică.
Întrebat dacă a avut vreo reclamație, eventual urmată de amendă, față de Uber, șeful ANPC nu a fost sigur că se poate face o reclamație în cazul aceste companii, pentru că are sediul în altă țară și se bazează pe o aplicație și pe persoane fizice. Dar în final, a recunoscut că până acum ANPC nu a avut reclamații pentru Uber.
În schimb, taximetria reprezintă o categorie aparte pentru reclamații. Clienții se plâng că nu sunt luați pe o anumită distanță, de obicei scurtă, sau dacă sunt luați, prețul e prea mare. „Am dat amenzi reprezentanților companiilor, acele categorii de șoferi au fost dați afară, schimbați, dar aici sunt foarte mulți care sunt pe piața nu neapărat neagră, dar sunt foarte mulți care își desfășoară activitatea fără să fie sub cupola unui operator”, a explicat Marcel Bogdan Pandelică.
„Până la urmă, concurența ar trebui să vină în beneficiul consumatorului, dar făcută într-un mod corect” - este soluția pe care o vede șeful ANPC. I s-a întâmplat chiar și lui odată să fie refuzat de un taximetrist. A avut o dispută și un dialog cu taximetristul și în cele din urmă au reușit să ajungă la aceeași concluzie. Taximetristul a efectuat cursa cu aparatul pornit, la prețul corect. Nu a mai fost nevoie de sesizarea altor autorități.
Amenzi de la ANPC au fost anul trecut și la Metrorex, mai ales după ce o femeie a rămas cu piciorul blocat între peron și garnitura de tren. Metrorex și -a refăcut peroanele și și-a înlocuit garniturile, dar nu a reușit să rezolve și aglomerația, ceea ce reprezintă un risc potențial pentru consumator.
De aceea, șeful ANPC se gândește la o soluție pentru aglomerația de la metrou - introducerea unui sistem computerizat, ca la parcări, care să numere câte persoane intră la metrou. „Când s-a completat numărul din parcare și mai iese o mașină sau două, să se afișeze că mai sunt două. Să existe o posibilitate de informare a consumatorilor, ca să nu există o supraîncărcare, mai ales în perioade supraaglomerate”, a arătat Marcel Bogdan Pandelică.
Urmăriţi interviul integral: