România are jumătate din cele 70 de miliarde de euro necesare pentru autostrăzi

Data actualizării: Data publicării:
AUTOSTRADA SIBIU-ORASTIE - LUCRARI

70 miliarde de euro. De atât are nevoie România pentru a duce la bun sfârşit toate proiectele de infrastructură. Numai că banii disponibili până în 2030 sunt la jumătate, conform Masterplanului de transport. Experţii spun că statul ar avea pârghii pentru a face rost de bani - fondurile europene, de pildă, însă trebuie să înveţe să facă proiecte fezabile.

Ţara noastră rămâne statul european cu cei mai puţini kilometri de şosea rapidă daţi în folosinţă, chiar dacă planurile autorităţilor sunt ambiţioase.

România are în prezent mai puţin de 750 de kilometri de autostradă. Cel mai lung drum de mare viteză, care face legătura între Bucureşti şi Constanţa, măsoară 202 kilometri.

Statistic, cifra este ceva mai mare - 763 kilometri, însă una dintre autostrăzi - tronsonul dintre Gilău şi Nădăşelu - rămâne nefolosită până în 2019, chiar dacă e gata. Specialiştii invocă două mari probleme care blochează marile investiţii: birocraţia şi capacitatea statului de gestiona proiectele de infrastructură.

Ne vine greu să credem, că cel puţin în perioada următoare, statul va avea suficienţi bani asfel încât să investească masiv în infrastructura de transport. Ne vom baza pe vestitele fonduri europene. Iar pentru a atrage fonduri europene trebuie să avem capacitate administrativă, să rezolvăm birocraţia, să pregătim cum trebuie proiectele”, spune Ionuț Ciurea, Asociația Pro Infrastructura.

Însă nici banii europeni nu sunt o garanţie că proiectele avansează, după cum arată datele oficiale. În primele 4 luni ale anului, statul a plătit doar 8,8% din banii aprobaţi prin buget pentru cele mai mari 10 proiecte de investiții.

Guvernul are ambiţii mari pentru următorii ani.

„Vom finaliza în următorii ani 350 de kilometri de autostradă si 250 kilometri de cale ferată. Vom crește cu peste 50 la sută numărul de drumuri modernizate”, declară Viorica Dăncilă, premier.

Până acum, niciun Executiv nu a reuşit să facă o şosea de mare viteză care să treacă munţii. Autostrada Comarnic-Brașov este promisă de aproape 15 ani. Până acum însă, toate cele trei încercări de a o construi au eșuat. Și asta pentru că varianta aleasa, respectiv parteneriatul public privat, s-a dovedit a fi prea scumpă.

Cele mai multe lucrări sunt, totuşi, în vestul ţării. În total, România are puţin peste 86.000 de kilometri de drumuri, iar autostrăzile înseamnă puţin peste 4 la sută.

 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Liviu Dragnea, “trădarea” supremă față de PSD: “Presă plătită îl apără pe Ciolacu în cazul Nordis!”
Digi FM
Motivul pentru care Fuego nu s-a căsătorit până la 48 de ani: “Când ajungem în camera noastră, suntem niște...
Pro FM
Cheryl Cole, solista care l-a făcut tată pe Liam Payne, îndurerată la înmormântarea cântărețului. Mesajul din...
Film Now
Selena Gomez dezvăluie cel mai bun sfat pe care l-a primit de la o femeie: „Chiar funcționează!”
Adevarul
Elena Lasconi, fotografii cu fiica ei, înainte de alegeri. „Avem multe de învățat de la copiii noștri”
Newsweek
HAOS la Poșta Română: Peste 2.000.000 de pensii, în pericol să nu fie livrate. Guvernul intervine
Digi FM
Denis Drăguș, împăcare neașteptată cu familia sa, cu care nu mai vorbise de cinci ani. Tatăl atacantului: „Am...
shoturi alcool
Cinci turiști au murit în Laos, după ce băut „shot-uri” primite gratuit. Avertisment printre călători, în...
Digi Animal World
Un bărbat s-a deghizat în crocodil și a încercat să-i atragă atenția unui aligator adevărat. Imaginile sunt...
Film Now
Joaquin Phoenix, gesturi atente și priviri pline de iubire pentru soția lui, Rooney Mara. Discreți și...
UTV
One Direction, reuniti pentru a-l conduce pe ultimul drum pe Liam Payne. Imagini emotionante de la...