Infrastructura Bucureștiului s-a îmbogățit în ultimii treizeci de ani cu podul Basarab, cu pasajele subterane Băneasa, Piața Sudului și Piața Presei Libere, precum și cu pasajele Pipera, Vitan și Nicolae Grigorescu. Chiar dacă a fost inaugurat, pasajul Ciurel nu este încă finalizat. Cu mici excepții, configurația străzilor orașului a rămas la fel ca în anii 1980. În peisajul acesta se întâlnesc zilnic cele un milion și jumătate de mașini înmatriculate în București și peste 150.000 aflate în tranzit. Din matematica traficului rezultă un oraș sufocat de mașini: al patrulea cel mai aglomerat din Europa, conform raportului TomTom care analizează situația traficului în 416 localități din 57 de țări.
Reporterul Digi24 a mers să verifice realitatea din teren și să stea de vorbă cu bucureștenii despre această problemă eternă a Capitalei.
Un bărbat cu un scuter încearcă să-și facă loc printre mașinile care zac în blocaj.
- Sunteți un norocos!
- După cum vedeți, nu prea. Pentru că n-am pe unde să merg. Așa că... trebuie să stau și eu în coadă la fel ca toată lumea. Măsurile... toată lumea vorbește despre ele.
- Ziceți-mi una!
- Parcări la marginea Bucureștiului și transport în comun.
***
Întrebăm un șofer, care stă în trafic, la o intersecție:
- Cum poate fi fluidizat traficul din București, în opinia dumneavoastră?
- În primul rând să mărească strada sau să ia scuarul și să facă patru benzi.
- Sau să facă ce-o face cu semafoarele! intervine pasagerul din dreapta. Dacă nu reglează semafoarele, n-o să fim niciodată... Așa o să fie aglomerație în permanență, conchide el pesimist.
***
Și polițiștii sunt exasperați de trafic. Surprindem unul dintre ei, într-o intersecție, care strigă indignat la un șofer rătăcit:
- Ce cauți în intersecție? Ce cauți în intersecție?
***
Întrebăm un alt șofer:
- Să pună semafoare de-astea mai inteligente și să mai lase lumea mașina și să ia transportul în comun!
***
O ambulanță își face loc cu greu pintre coloana de mașini de pe un bulevard din București.
- Sunt prea multe mașini! Bucureștiul n-a fost proiectat pentru un asemenea număr de mașini! spune un alt șofer.
- E sufocat și-o să fie din ce în ce! Nu știul... Oricum, restricționarea unor mașini care nu ar trebui să circule. Asta ar fi în principal. Pentru că sunt foarte multe mașini care nu prea ar trebui să circule, este de părere un alt șofer.
***
Soluțiile par să vină, culmea, de la pietoni.
- O zi să meargă mașinile cu soț, în cealaltă fără soț, este ideea unui pensionar pe care îl întâlnim stând pe o bancă într-un parc din București. Minim patru persoane în mașină! continuă el expunerea planului de decongestionare a traficului din București. Minim patru persoane, nu omul și mașina, subliniază el. Iar pentru parcări și pentru astea, NU mașinile pe trotuar! Niciun primar nu a reușit să dea mașinile jos de pe trotuar! Străzile să se facă cu sens unic, iar mașinile jos de la bordură! Vreau ca cetățean să merg pe trotuar!
Urmăriți reportajul în materialul video de mai jos: