Răzvan Cuc: Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva nu va rămâne muzeu. Deputat USR: Vom plăti despăgubiri enorme pentru reziliere
Problemele semnalate de autorități la lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva vor fi urmate de plângeri penale, după ce Compania de Autostrăzi a depistat nu mai puțin de 60 de abateri de la normele tehnice, înainte de încheirea lucrărilor, spune ministrul Transporturilor. Potrivit lui Răzvan Cuc, cei care aveau rolul de a supraveghea lucrările nu au semnalat neregulile apărute pe șantier, de-a lungul timpului. Miercuri, autoritățile române au reziliat contractul cu firma care a lucrat pe respectiva porțiune, deși acestea erau finalizate în proporție de 99%. Lotul respectiv ar urma să fie terminat de Compania de Drumuri, iar autoritățile promit că pe autostradă se va circula, cel mai târziu, până la sfârșitul anului.
Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva va fi preluat de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care va face în regie proprie lucrările ce trebuiau executate în cele 10 zile de către constructorul spaniol, astfel încât traficul să fie deschis, a declarat, joi, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc. El a adăugat că în paralel se va îndrepta penal împotriva consultantului şi a managementului CNAIR, care a făcut plăţile şi nu a trimis CESTRIN-ul să verifice calitatea lucrărilor.
„Autostrada - am văzut că s-au grăbit unii să spună că va rămâne muzeu - nu va rămâne muzeu, pentru că ce trebuia făcut în cele 10 zile vor intra cei de la CNAIR şi vor lucra cu utilajele proprii, adică gardul perimetral şi decolmatarea şanţurilor astfel încât lotul să fie deschis fără nicio problemă. Şi repet: cred că a venit momentul să stăm şi noi un pic verticali şi să nu mai facem tot felul de concesii pentru unele firme care din păcate în loc să vină cu o armată de utilaje şi de muncitori vin cu o armată de avocaţi şi încearcă să găsească tot felul de chichiţe avocăţeşti”, a afirmat Cuc, într-o conferinţă de presă.
Acesta a subliniat că nu se va da drumul la trafic pe lotul 3 până nu se vor decolmata şanţurile ca să se scurgă apele şi nu se vor monta garduri, pentru ca animalele să nu poată pătrunde pe autostradă.
„Nu deschidem lotul până nu decolmatăm şanţuri ca să se scurgă apele, şi gardul perimetral, să ne trezim cu un câine sau alt animal pe autostradă. Nu pot da drumul la un lot de autostradă fără elementele de siguranţă. Niciodată nu o să fac lucrul ăsta. Poate să zică oricine orice”, a subliniat ministrul.
La rândul său, directorul general al CNAIR, Sorin Scarlat, a precizat că pe acest lot de autostradă au fost identificate 60 de neconformităţi, fapt care ar putea constitui un record, însă a dat asigurări că se poate circula pe el.
„Sunt probleme de calitate pe acest lot. Noi dorim să obţinem un produs pe care l-am plătit sau îl plătim, în nişte condiţii. Nu pot să plătesc o lucrare la un anumit nivel de calitate şi să găsesc altceva. (...) Se poate circula pe ea. În momentul în care vor fi finalizate toate lucrările de taluze, şanţuri, colectare şi evacuare a apelor, garduri de protecţie se poate circula pe această autostradă. Dar vreau să vă spun un lucru. Contractul spune clar: trebuie să finalizeze contractul. Ori, domnul constructor a încercat să forţeze recepţia lucrării ca perioada de penalităţi să se diminueze. El era conştient că pe data de 12 (iulie - n.r.) când a solicitat această recepţie nu erau lucrările finalizate. Nu putem să admitem faptul că încearcă ca dintr-o excepţie care este reglementată prin regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiilor de recepţie să facem o regulă, în sensul că lucrările care trebuie executate şi sunt în contract să le trecem pe anexa la procesul verbal de recepţie. Asta a fost poate o cutumă, dar nu putem să admitem aşa ceva, să facem dintr-o excepţie o regulă”, a menţionat Scarlat, potrivit Agerpres.
Potrivit şefului CNAIR, angajaţii Companiei de Drumuri vor lucra în regie proprie pe lotul de autostradă şi vor termina toate lucrările. În paralel, se va face o expertiză cu un expert independent asupra calităţii acestui lot de autostradă.
Întrebat dacă până la finele anului s-ar putea da în trafic lotul 3, Sorin Sarlat a răspuns: „Eu zic că da”.
„E şi în funcţie de ce găsim acolo, pentru că vom intra în şantier. Noi am făcut o inspecţie vizuală, avem rapoartele de la consultant, trebuie să discutăm inclusiv cu acel expert care va face acea expertiză şi după ce vom avea toate elementele astea vom putea spune în 2 săptămâni, în 3 săptămâni, într-o lună de zile. Această expertiză poate să dureze 30 de zile, poate să dureze 60 de zile. Expertiza va fi una generală, asta nu înseamnă că dacă expertul nu-şi termină activitatea de evaluare nu putem să o punem în circulaţie”, a explicat el.
Plângeri penale împotriva constructorului spaniol și a CNAIR
Ministrul Transporturilor a susţinut că va face plângere penală împotriva consultantului, dar şi împotriva conducerii CNAIR.
„Nu domnul director (Sorin Scarlat - n. r.) a derulat contractul din 2017, de când s-a decis să se meargă mai departe, până în perioada când s-a cerut această recepţie. Cu siguranţă ne vom îndrepta şi din punct de vedere penal asupra consultantului, care a emis acele rapoarte pe care şi le-a asumat şi vizavi de grosimea asfaltului, cât şi asupra managementului de la companie, care a făcut plăţile, pentru că trebuie să vedem de ce nu a trimis CESTRIN-ul să verifice. Domnul director a preluat o problemă din mers. Eu discut cu directorii de la CNAIR şi vă spun dvs ce îmi spun ei mie. Deci, o să vă spun ce s-a întâmplat, pentru că dacă au fost bani plătiţi în plus pe lucrări neefectuate sau pe materiale nepuse în operă banii trebuie recuperaţi şi toţi trebuie să suporte consecinţele. După ce vedem cine a greşit, repet. Consultantul e primul care a greşit, pentru că el şi-a asumat hârtiile. El a dat hârtiile semnate, ştampilate, la companie: totul e ok. Noi le-am luat, pentru că dacă eu am un contract cu dvs. şi dvs îmi livraţi un serviciu eu pornesc de la premisa că primiţi nişte bani pentru acea consultanţă şi îmi livraţi documentele viabile (...). Noi acum am trimis CESTRIN tocmai pentru că avem nişte elemente vizavi de această autostradă care ne-au fost semnalate de foarte multe persoane”, a explicat Cuc.
Potrivit acestuia, contractul pentru execuţia lotului 3 al autostrăzii Lugoj-Deva este plătit în proporţie de 94%, dar a fost trimisă o factură de penalităţi de 73 de milioane de lei, „care va fi încasată cu siguranţă”.
„Mai avem garanţia de bună execuţie de 58 de milioane de lei şi a mai fost deschisă o factură de penalităţi de 6,3 milioane de lei. Urmează să se calculeze perioada de întârziere a contractului. După această calculaţie, vom vedea câte zile de întârziere are antreprenorul şi vom emite altă factură de penalităţi pentru nerespectarea termenului de execuţie”, a subliniat ministrul.
Şeful de la Transporturi a adăugat că lotul trebuie să intre practic în posesia CNAIR, pentru a putea executa lucrările rămase.
„Eu nu fac recepţii cu iz electoral: 'Hai să deschidem repede autostrada, nu contează care sunt consecinţele'. Nu o deschidem repede acum, pentru că au făcut-o alţii în 2014 şi am văzut ce s-a întâmplat. Eu am solicitat CNAIR să facă recepţia în termenii legali şi cei mai benefici pentru statul român. Aşa că ei vor prelua autostrada şi vor face lucrările, care durează 2-3 săptămâni, dăm drumul la trafic şi restul lucrărilor le vom face sub trafic”, a susţinut Cuc.
Întrebat câţi kilometri de autostradă vor fi daţi în total în circulaţie până la finele anului, ministrul Transporturilor şi-a menţinut estimarea de circa 100 de kilometri.
Cătălin Drulă: Prin rezilierea contractului, statul român pierde perioada de garanție a lucrărilor de 4 ani. Vom ajunge să plătim despăgubiri enorme
În replică la aceste declarații, Cătălin Drulă, deputat în Comisia pentru transporturi şi infrastructură din partea USR, a explicat că „rezilierea contractului pentru Autostrada Lugoj-Deva lot 3 la 99%, cu lotul gata de trafic, este o ticăloșie imensă”.
Potrivit acestuia, „prin reziliere, statul român pierde perioada de garanție a lucrărilor de 4 ani. Patru ani în care ar fi fost responsabilitatea constructorului să repare orice eventual defect”.
„Va fi, cel mai probabil, considerată o reziliere abuzivă de tribunale. Totul arată ca o decizie de “mușchi fără creier” pentru care s-au inventat pretexte juridice. O așa-zisă “neconformitate” care ține de scurgerea apelor într-un capăt al lotului care nu va fi dat traficului (este după breteaua de ieșire) - o situație rezolvabilă în câteva săptămâni de lucrări care n-are nicio legătură cu siguranța traficului. Cel mai probabil, vom ajunge să plătim despăgubiri enorme peste 4-5 ani pentru această reziliere. S-a mai întâmplat: miniștrii care și-au umflat mușchii și după 5 ani a venit factura de plată (altui guvern). 28 de milioane de euro, de exemplu, primiți de un constructor în tribunale pe un lot de autostradă reziliat în 2011 cu trâmbițe”, a subliniat deputatul USR.
El a adăugat că „deschiderea traficului e cea mai importantă în acest moment”, deoarece „avem 21 de km care sunt perfect folosibili. Autostradă, oameni buni! Pentru care am plătit sute de milioane de lei în ultimii 6 ani. Și ea stă închisă acum. Pentru cine vrea să se convingă, uitați-vă la filmarea de la bord”.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
„Dar cum se poate deschide traficului autostrada acum după reziliere? Legal, e un coșmar”, mai adaugă acesta.
Deputat USR: „Ministrul Cuc și cu directorul Scarlat se cred băieți deștepți și vor probabil să facă o șmecherie în doi pași”
Cătălin Drulă mai spune că „ministrul Cuc și cu directorul Scarlat se cred băieți deștepți și vor probabil să facă o șmecherie în doi pași: 1. să se facă că mai lucrează CNAIR ceva la autostradă câteva săptămâni ca să nu bată prea rău la ochi că era deja gata de trafic; 2. să deschidă apoi autostrada în trafic, fără recepție, “în regim de șantier” cu niște limitări de viteză degeaba (probabil 90-100km/h)”.
„Prin șmecheria asta, noi ne alegem cu o limită de viteză aiurea complet pe o autostrada nouă, iar statul român își crează o și mai mare poziție de vulnerabilitate juridică față de constructorul de pe contractul reziliat. Adică, vezi Doamne, nu era bun lotul de recepționat și era atât de gravă situația că trebuia reziliat contractul, dar după câteva săptămâni, ce să vezi, e suficient de bun să se poată circula”, a explicat el.
„Dar MĂCAR dacă ar deschide traficul acolo, asta e mai important pentru cetățeni și economie decât manevrele lor stupide. E crimă să ții închiși 21 de km de autostradă nouă într-o zonă unde alternativa e un drum național periculos cu multe cruci pe margine. Se bat cu cărămida în piept Cuc și cu incapabilul director Scarlat că au toleranță zero și gata, au dat constructorul cel rău afară. Păi tocmai la constructor cred că s-au deschis șampaniile cu rezilierea asta. Pe de-o parte au scăpat de perioada de garanție în care ar fi trebuit să repare orice defect la autostradă. Pe de altă parte, în procesele care vor urma, CNAIR le-a creat un avantaj enorm și vor curge despăgubirile. Despăgubiri pe care le vom plăti de la bugetul de stat. Incompetență și ticăloșie criminală. Asta este guvernarea PSD. Ăsta este Cuc la Transporturi și Scarlat la CNAIR”, spune deputatul USR.
Redactor web: George Costiță
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News