Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a încercat luni să explice parlamentarilor ce a vrut să spună la momentul la care a făcut o legătură între lungimea rețelei de autostrăzi și apetitul marilor firme de a continua să facă afaceri în România. Nu este clar dacă a și reușit să se facă înțeles.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Şeful de la Transporturi a încercat luni un răspuns în fața Camerei Deputaților la acuzaţia potrivit căreia ar fi afirmat că nu construieşte autostrăzi pentru că, dacă le-am avea, multinaţionalele din ţară ar pleca din cauza salariilor mari.
"(...) Dar dumneavoastră acum doar să apreciaţi după o înregistrare făcută cu telefonul mobil că eu mă poziţionez împotriva autostrăzilor este o gravă eroare şi vă desfid să probaţi acest lucru. Nu am făcut niciodată o legătură între construcţia de autostrăzi şi ceea ce dumneavoastră vreţi să spuneţi că s-a înţeles din discursul meu. Vă rog să ascultaţi acea înregistrare ori de câte ori doriţi dumneavastră. Era o discuţie pe care am purtat-o nici măcar în contradictoriu, dar într-o discuţie liberă în care se presupune că uneori mai avem şi unele argumente care poate sunt în tuşe mai groase puse. Nu aţi reuşit decât să duceţi în derizoriu acea discuţie", a susţinut Şova.
Referirile lui Șova privesc declarații făcute de el acum zece zile. „Când o să avem autostrăzi, o să avem salarii mari și multinaționalele vor pleca către alte zone fără autostrăzi, dar cu salarii mici”, spunea ministrul Transporturilor.
Într-un mod neclar el a vrut probabil să zică că de regulă există o anumită corelație între dezvoltarea infrastructurii unei țări și nivelul de dezvoltare al acesteia și că - afirmație discutabilă - marile companii preferă să investească în țările cu salarii mici. Nu este însă obligatoriu ca, după ce a investit, un mare investitor să părăsească o țară pe simplul motiv că salariile au crescut susținut. Atractivitatea unei țări este dată nu neapărat de salariile mici ci de nivelul de dezvoltare a resurselor umane, mărime a pieței, simplitate și stabilitate a cadrului legislativ fiscal și comercial, etc.
11 miliarde de euro, înglobați. Sau îngropați?
Ministrul a ținut să mai spună că deși nu se vede lucrările de infrastructură au o anumită efervescență.
"11 miliarde de euro sunt astăzi înglobaţi în documentaţii care se află în diverse stadii de la licitaţii, execuţie, până la studii de fezabilitate şi aceste proiecte le vom pune pe masa Comisiei Europene. Îmi pare rău să constat că doar politicianismul guvernează discursul dumneavoastră", a spus Şova, răspunzând acuzaţiilor aduse în moţiunea simplă intitulată "Ministerul Transporturilor sub PSD este Ministerul Anti-Autostrăzi", iniţiată de USR.
De asemenea, acesta a precizat că, în perioada mandatului său, au fost autorizate fonduri europene de aproximativ 508 milioane de lei, peste 850 de milioane de euro au fost autorizate pentru plată şi au fost semnate contracte şi acte adiţionale de finanţare de peste 570 de milioane de lei.
"În perioada mandatului meu, de la sfârşitul lunii ianuarie până în prezent, au fost autorizate fonduri europene, ceea ce înseamnă absorbţie de aproximativ 508 milioane de lei. Ministerul Transporturilor se află astăzi în competiţia, în ierarhia pe care o avem în Guvern legat de absorbţia fondurilor europene pe locul 2, după Ministerul Agriculturii, putând să vă raportăm că peste 850 de milioane de euro au fost autorizate pentru plată. De asemenea, au fost semnate contracte şi acte adiţionale de finanţare de peste 570 de milioane de lei", a arătat acesta.