Guvernul aruncă vina pentru nerealizările din domeniul autostrăzilor pe constructori. Aceștia s-au învățat cu un anumit mod de face lucrurile, pe care trebuie să și-l schimbe. În caz contrar, Guvernul amenință cu măsuri dure împotriva acestora.
Premierul a fost joi în vizită de lucru la Ministerul Transporturilor. Sorin Grindeanu şi Răzvan Cuc au discutat despre situaţia proiectelor de infrastructură şi despre cei 90 de kilometri de autostrada promişi pentru acest an.
"Pe lucrările deja existente, deja aflate în execuție, aș face un apel la constructori. Poate au fost învățați, în anii trecuți, cu un anumit mod de a face lucrările de infrastructură. Merg într-un ritm care ne nemulțumește. Apelul meu este să-și schimbe ritmul și abordarea legat de modul în care fac execuția lucrărilor. Să fie convinși că și abordarea Ministerului Transporturilor este alta. Dacă au fost învățați, în acești ani, într-un anumit mod, ar trebui să și-l schimbe, pentru că vom urmări modul în care se execută lucrările. Să le intre bine în cap că modul în care vor înainta și ceea ce s-au angajat prin contract trebuie să respecte. Apelul meu este unul constructiv", a zis Sorin Grindeanu.
El a spus că chiar dacă au în spate case de avocatură sau „diverse alte lucruri” care să îi susțină, se va apela dur la clauzele din contracte.
Premierul a mai anunțat că sunt lansate proiecte de 3,6 miliarde lei. În următoarele săptămâni vor fi lansate proiectele centura sud Bucuresti, drumul expres Pitești Craiova, loturile 1 și 5 din Pitești Sibiu, urmând ca în iulie un alt lot din Pitești Sibiu să aibă procedurile începute.
Sunt constructorii singurii vinovați?
Cauzele pentru care lucrările de autostrăzi se desfășoară greu sunt multiple, nu țin doar de neseriozitatea firmelor de construcții. Se poate vorbi de mecanisme eronate de selecție a constructorilor în licitații, de o piață a constructorilor de autostrăzi de pe care lipsesc marile firme europene de construcții, de lipsuri legislative privind exproprierile, de legislația cadastrală proastă, de mutările de utilități, de erori manageriale în derularea proiectului încă de la primii pași, de interese ca anumite contracte să ajungă la anumite firme.
Un exemplu este selecția lui EKO INSAAT VE TIC, firmă turcească pentru construirea centurii Băcau în toamna lui 2016, la doar câteva săptămâni după ce Victor Ponta, premier la acel moment, efectuase o vizită în Turcia. Firma turcească avea chiar un preț mai mare decât cel cerut de Spedition UMB, firmă deținută de regele asfaltului Dorinel Umbrărescu. În cei doi ani scurși, turcii care nu mai realizaseră niciodată un drum în România, au ajuns cu centura la 2,54%, iar CNAIR le-a reziliat contractul.