Asocierea Acciona Concessions – FCC (Spania) se plânge Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) că a fost exclusă din procedura PPP Ploiești-Brașov pe motive absurde și din cauza neînțelegerii de către Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP), organizatoarea licitației, a specificului unui Parteneriat Public Privat (PPP).
Foto: Autostradă făcută de Acciona în Australia
Acciona are semnate concesiuni de drumuri, poduri și căi ferate din Canada, Statele Unite, țări din America de Sud și Africa, Spania și Austrialia sau Noua Zeelandă. Spaniolii sunt excluși în favoarea unor firme turcești și chinezești.
Motive cel puțin absurde de excludere a asocierii spaniole Acciona Concessions – FCC din procedura de PPP pentru autostrada Ploiești- Brașov. Motivele ridică semne d eîntrebare asupra capacității CNSP de a organiza cu succes procedura complexă a unui PPP de autostrăzi.
Cele două firme, cu o cifră de afaceri însumată în infrastructură de mai multe miliarde de euro, au semnat un acord de asociere pentru participarea la licitație, fiecare dintre acestea având și calitatea generică de subcontractant. Aceasta deoarece CNSP a cerut în procedura de achiziție ca participanții să numească și subcontractorii. Practic dacă Acciona Concessions este lider de asociere, ofertant asociat și subcontractor, FCC are rolul de ofertant asociat și de subcontractor. Fiecare dintre părți deține o pondere de 50% în asociere.
Practica acestor contracte este ca după câștigarea licitației de către asociere să fie făcută o companie de proiect care semnează contractele de proiectare, construire, finanțare și operare cu subcontractorii.
Foto: În contestația depusă, Acciona -FCC explică CNSP cum funcționează un PPP
În răspunsul la solicitări ale CNSP pe parcursul procedurii, Acciona-FCC explică că un acord de subcontractare cerut de CNSC are sens doar dacă firmele se bazează pe resursele subcontractorilor. Prin aceste acorduri de subcontractare se demonstrează capacitatea financiară și de execuție, ori nu este cazul aici. În aceasta fază a licitației, înainte de formarea companiei de proiect (care va include și statul român) relațiile cu subcontractorii (care sunt dealtfel aceeași companie) sunt formale. Ulterior, când se stabilesc condițiile de finanțare, se pot semna acorduri de subcontractare între cei doi subcontractori și compania de proiect.
Cu toate explicațiile și absurdul cererii (o firmă asociată să prezinte documente juridice semnate tot cu ea însăși în calitate de subcontractor), CNSC decide excluderea Accion-FCC din procedură. Pe motiv că nu a precizat părțile din contract pe care urmează să le subcontracteze.
Toate aceste aspecte fac firmele spaniole, semnatare ale unor concesiuni derulate pretutindeni, să acuze CNSP de nepricepere. Aceasta în condițiile în care, dealtfel, o bună parte a societății civile din România s-a întrebat anul trecut cum este posibil ca o entitate cu un alt obiect de activitate cum este CNSP să se ocupe de proiecte complexe cum sunt cele de finanțare, proiectare, construire, exploatare a unei infrastructuri de transport pe mai multe zeci de ani.
„Soluția autorității contractante este absurdă. Soluția se datorează neînțelegerii specificului contractelor de parteneriat public-privat”, spune Acciona-FCC.
„Eroarea Autorității Contractante și decizia vădit nelegală de respingere a candidaturii sunt de fapt bazate pe o înțelegere eronată a rolului „subcontractantului” în procedura PPP, spune casa de avocatură Clifford Chance Badea SPRL care reprezintă Acciona -FCC.
În perioada următoare CNSC urmează să se pronunțe asupra speței. La licitația PPP Ploiești – Brașov au mai depus oferte asocierile Sinohydro – Power China, Erg Insaat – SSV Sauerwein Turcia – Elveția, Strabag – Ic Ictas (Austria – Turcia) și CCCC – Makyol China.