O firmă de claimuri ce are printre fondatori un fost director al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România a obținut pentru constructorii unui drum reparat dar desfundat despăgubiri cifrate la 19 milioane de dolari.
Sursa foto: crisana.ro
Cine poate fi mai priceput la apărarea intereselor constructorilor în contractele semnate de aceștia cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) decât înșiși foștii directori ai companiei de stat?
Firma Techno Engineering & Associates (TE&A), înființată în 2004 de inginerul italian Giovanni di Folco, 30 de ani de experiență în domeniu, și Eugenia Dunca, fost director în cadrul CNADNR, a obținut joi daune de 19 milioane de dolari pentru o asociere de firme spaniole și din Cehia care ar fi ”reparat” DN 1H Aleșd-Zalău.
Cine este Techno Engineering & Associates
TE & A nu este o firmă banală de construcții. Angajații acesteia sunt specialiști cu o înaltă experiență în domenii sensibile ale lucrărilor de infrastructură cum ar fi asistența contractuală, legislația în construcții, proiectare sau achiziții publice. Nu în ultimul rând, firma înființată de fostul director adjunct al CNADNR are un departament de claimuri, adică de vânare a greșelilor făcute de compania de stat în derularea contractelor. Firma reprezintă constructorii în fața Curții Internationale de Arbitraj de la Paris (ICC).
Standardizarea contractelor de infrastructură sub umbrela normelor Federației Inginerilor Proiectanți (FIDIC), lipsa specialiștilor FIDIC la nivelul companiei de stat și obligația legală a CNAIR de a se apăra doar cu proprii juriști în astfel de procese transformă compania de stat în victimă sigură.
Zilele trecute TE & A a înregistrat un nou succes împotriva CNAIR. Firma a obținut pentru constructorii DN 1H, respectiv OHL și Peyber din Spania și SIRD Cehia daune de 16,52 milioane dolari, respectiv aproape cât întreaga valoare de reparație a șoselei naționale.
Drumul a fost modernizat în perioada 2011-2014 cu bani europeni proveninți din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) și bugetul de stat, valoarea contractului fiind de 89 milioane lei, adică 20 milioane dolari, la rata de schimb din prezent.
Pe drumul național reparat de câțiva ani și-au făcut apariția gropile, iar versanții au ajuns în mijlocul carosabilului deoarece plasele de otel și ancorajele folosite pentru protecția acestora s-au dovedit a fi prea slabe.
Documentele consultate de Digi24.ro ridică și semne de întrebare privind profesionalismul cu care CNAIR s-a apărat în acest caz. Deși Ștefan Ioniță, actualul director general al CNAIR, este în funcție de peste un an, documentele trimise de ICC Paris îl mentionează ca director general pe Cătălin Homor, fost șef al companiei de stat până în ianuarie 2017. S-a străduit în acest caz măcar CNAIR să informeze ICC Paris că și-a schimbat directorul general?
Firma Techo Services a câștigat de-a lungul anilor pretenții impotriva CNAIR însumând 90 de milioane de dolari, potrivit declarațiilor unor oficiali ai companiei făcute sub protecția anonimatului. Anul trecut valoarea însumată a solicitărilor de plată adresate CNAIR a depășit un miliard de lei, potrivit informațiilor disponbile aici.