Fonduri europene sau parteneriat public privat pentru Autostrada Unirii? Care sunt diferențele

Data actualizării: Data publicării:
sibiu putesti autostrada

Proiectul autostrăzii care va lega Moldova de Transilvania ridică problema alegerii celei mai bune surse de finanţare. Autorităţile înclină către un parteneriat public-privat, neimplementat până acum în România în acest domeniu, în timp ce specialiştii susţin atragerea de fonduri europene. Iată care sunt diferenţele:

În cazul în care ar alege banii europeni pentru realizarea autostrăzii Unirii, autorităţile ar acoperi 85% din investiţie din aceste fonduri nerambursabile, iar restul de 15% ar proveni de la buget. În cealaltă variantă, a parteneriatului public-privat, fondurile pot fi aduse fie integral de către investitorul privat, fie în parteneriat cu statul. În ultima variantă, autorităţile contribuie cu până la 25% din sumă, de la buget sau din fonduri europene, iar restul de 75% este adus de investitor.

Orice finanţare presupune un contract, care are o anumită durată. În primul caz, al banilor europeni, contractul acoperă perioada construcţiei şi a garanţiei. În cazul parteneriatului public-privat, lucrurile sunt total diferite. Contractul va acoperi, pe lângă proiectare şi execuţie, şi perioada de exploatare, care este de cel puţin 5 ani şi se poate întinde pe zeci de ani pentru proiectele costisitoare, cum sunt autostrăzile Ploieşti - Braşov şi Târgu Mureş - Iaşi - Ungheni.

La parteniatul public-privat, proiectul trebuie să genereze venituri care să acopere costurile de investiţie, iar asta înseamnă introducerea unor taxe de utilizare. În plus, statul român trebuie să achite anual o taxă de disponibilitate către investitor. Spre exemplu, dacă autostrada este deschisă un an întreg, partenerul privat va primi toţi bani stabiliţi prin contract. Însă, dacă drumul este închis jumătate de an, va fi virată doar 50% din sumă. În aceste condiţii, sunt şanse ca proiectul să coste mai mult decât dacă ar fi făcut din bani europeni sau de la buget.

Nu trebuie excluse riscurile care decurg din durata ridicată a acestui tip de proiect, cum ar fi schimbările legislative, fluctuaţiile de trafic din cauza taxei de drum, riscurile politice sau veniturile sub estimările iniţiale. Toate aceste posibile probleme fac ca, în practica europeană, contractele de parteneriat public-privat să fie renegociate după o perioadă.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
S-a aflat vârsta maximă pe care o poate atinge un om. Descoperirea făcută în urma celui mai amplu studiu de...
Digi FM
Cum arată Bryan Adams în 2024, la 65 de ani. La 16 ani s-a lăsat de școală pentru muzică
Pro FM
Andrea Bocelli, dezvăluiri despre accidentul în urma căruia a rămas orb: „Acela a fost momentul când s-a...
Film Now
Jennifer Lopez, în cei mai scurți pantaloni din garderobă și cizme până la genunchi, la proiecția noului film...
Adevarul
Un bucureștean reclamă că are nevoie de reconstrucția penisului după ce a apelat la un salon de piercing
Newsweek
Se votează o nouă creștere de pensie și o nouă formulă de recalculare. NU mai contează anii munciți!
Digi FM
Un român, văduv și tatăl a doi copii, mort în inundațiile din Spania. Fratele lui i-a găsit trupul fără...
Digi World
O asistentă a dezvăluit cele mai comune regrete pe care le aveau pacienții aflați pe patul de moarte
Digi Animal World
Un hamster a „evadat” dintr-o școală, într-un balon de plastic. Imaginile, desprinse parcă dintr-un film...
Film Now
James Van Der Beek, forțat de împrejurări să dezvăluie că are cancer. Actorul de 47 de ani, pus în fața unei...
UTV
Margot Robbie si Tom Ackerley au devenit parinti pentru prima oara. Actrita a nascut un baietel perfect...