EXPLICAŢII. De ce este de două ori mai scumpă cea mai dorită autostradă din România
Data actualizării: Data publicării:
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunţat vineri că valoarea totală de investiţie pentru autostrada Sibiu-Piteşti, de 3,3 miliarde de euro, include şi TVA, costul exproprierilor şi alte costuri privind proiectarea şi execuţia proiectului. Totodată, valoarea de 1,673 miliarde euro din Master Plan vizează doar cheltuielile cu investiţia de bază şi nu include TVA.
Reacţia vine după apariţia în presă a unor informaţii potrivit cărora costul autostrăzii Sibiu-Piteşti, de 3,3 miliarde euro, care apare într-un proiect de Hotărâre de Guvern lansat recent în dezbatere publică, este dublu faţă de cel estimat iniţial.
„Valoarea de 3,3 miliarde se referă la valoarea totală de investitie, care pe lângă costurile de proiectare şi de execuţie include valoarea TVA, costul exproprierilor terenurilor aferent acestui proiect şi alte costuri privind proiectarea şi excuţia proiectului. Aceasta valoare este calculată conform devizului general şi a rezultat în urma unei analize detaliate şi nu doar pe baza standardelor de cost”, se arată în comunicat.
Totodată, valoarea de 1,673 miliarde euro din Master Planul General de Transport priveşte doar cheltuielile cu investiţia de bază şi se referă la un traseu mai scurt cu circa 6 km, fără a include TVA, potrivit CNAIR.
„Această valoare se bazează pe estimarea unor standarde de cost, care nu ţine cont de constrângerile reale din teren şi fără a se raporta la o analiza de detaliu a proiectului. Este important de precizat că în cadrul referinţei privind situaţia costurilor pe km de autostradă din proiectele în curs de execuţie nu este cuprinsă nicio evaluare privind o autostradă care să traverseze o zona montană, întrucât la momentul evaluării nu exista o astfel de referinţă la nivel naţional”, se arată în comunicat.
Astfel, această ultimă estimare nu include costuri cu obţinerea terenurilor, 10% pentru ”diverse şi neprevăzute”, 5,5% costuri cu proiectarea, asistenţa tehnică şi consultanţa şi costurile suplimentare legate de ”constrângerile din teren, privind relieful accidentat şi aspectele de mediu”, potrivit companiei.
Potrivit CNAIR, comparând valoarea din 2008 şi cea estimată în 2017, rezultă o majorare de sub 3% faţă de costul estimat iniţial, diferenţă care rezultă în principal din rata inflaţiei.
„Valoarea costurilor cu investiţia de baza în anul 2008 a fost de 2,432 miliarde euro, fără TVA. Valoarea costurilor cu investiţia de bază în anul 2017 este de 2,495 miliarde euro, fără TVA”, se arată în comunicat.
La începutul lunii iulie, CNAIR a trimis pe platforma SEAP, a licitaţiilor publice, contractele pentru cele două capete ale autostrăzii Piteşti-Sibiu, considerate de specialisti cele mai uşor de realizat, deoarece sunt singurele care nu traversează munţii, valoarea celor două contracte fiind estimată la 560 milioane euro, fără TVA, sau circa 666 milioane euro, cu TVA.
Autostrada Piteşti-Sibiu, parte din Autostrada Bucureşti-Nădlac (A1) ar permite traficul neîntrerupt pe autostradă între Capitală şi frontiera cu Ungaria. Autostrada de circa 123 kilometri ar fi prima care ar trece munţii, făcând legătura între Muntenia şi Transilvania, peste Munţii Carpaţi. Autostrada a suferit mai multe amânări în ultimii ani din cauza efectuării mai multor studii asupra celor cinci variante de traseu.