Transportatorii români acuză înţelegeri între asigurători şi unele companii de transport străine. Altă explicaţie nu au pentru diferenţele uriaşe dintre tarifele RCA pe care le plătesc românii în comparaţie cu străinii. Transportatorii sunt nemulţumiţi şi că, în multe cazuri, firmele de asigurări ar uita să aplice sistemul bonus-malus în calculul poliţelor RCA. Tarifele asigurării obligatorii au crescut şi în a doua jumătate a acestui an, în ciuda protestelor pentru plafonarea tarifelor.
În luna iulie, în cazul autoutilitarelor de peste 16 tone, ponderea poliţelor cu tarife mai mari de 16 mii de lei a ajuns la 15% din total. Este o creştere de trei ori mai mare faţă de trimestrul al doilea al acestui an.
Cifrele arată că, faţă de începutul anului 2015, a crescut semnificativ numărul poliţelor scumpe vândute de asigurători.
La începutul anului trecut, 67% din totalul poliţelor pentru autoutilitarele de peste 16 tone costau sub 5.000 de lei. Aproape 30% se vindeau cu preţuri cuprinse între 5.000 lei şi 8.000 de lei, iar cele de peste 16.000 de lei reprezentau doar 0,04%.
La distanţă de un an şi jumătate, în iulie 2016, din totalul poliţelor pentru acest tip de vehicule, doar 12,2% se mai vindeau la tarife de sub 5.000 de lei. Mai bine de o treime costau între 8.000 lei şi 12.000 de lei, iar peste 15% erau vândute cu peste 16.000 de lei.
Transportatorii se plâng de practici discriminatorii din partea asigurătorilor. Aceştia susţin că mari flote ale unor investitori străini obţin preţuri reduse: 10-15% din camioanele lor au tarife sub 5.000 de lei, iar un sfert beneficiază de preţuri între 5.000 şi 8.000 de lei. Adică la limita de jos. În schimb, în cazul transportatorilor români, tariful standard depăşeşte 20.000 de lei.
Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR: „Există o înţelegere între anumite firme de transport şi anumiţi asiguratori, merg până la un discount de 80%. La transportul de marfă, se practică 5.000 de lei la cei care au o înţelegere preferenţială, da, pe un an de zile, pe 12 luni, pe când la un transportator român, care nu este băgat în această înţelegere, plăteşte până 20.000, 24.000 de lei pe an”.
Totodată, spun transportatorii, sistemul bonus-malus este şi el aplicat preferenţial.
Radu Dinescu, secretar general al UNTRR: „Avem dovezi clare: un tractor pentru care s-au plătit 7.300 de lei în iulie 2015, pentru clasa bonus 2, a primit pentru bonus 4, în iulie 2016, 17.500 de lei, deci bonus la noi este egal cu amendă, în condiţiile în care acel vehicul nu a produs o daună de un leu. În loc să-mi scadă un tarif când creşte bonus de la 2 la 4, îmi creşte cu peste 150% preţul, pe toate ofertele din piaţă”.
La solicitarea Digi24, Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare din România spune că „nu poate agrega” informaţii legate de preţurile poliţelor de asigurare. Potrivit ultimului raport al Autorităţii de Supraveghere Financiară, în trimestrul al doilea al anului 2016, doar aproximativ 1% dintre poliţe au primit tarife peste pragul extrem de 20.000 de lei.
În luna iulie, anul acesta, o companie cu capital străin a plătit pentru 25 de poliţe un tarif mediu de 5.700 de lei, iar o alta, tot străină, a beneficiat de tarife chiar și de aproximativ 4.000 de lei, inclusiv pentru clasa B0, adică fără penalizare şi reducere. Asta în condiţiile în care o companie românească a avut un tarif mediu de peste 19.000 de lei, pentru aceeaşi clasă bonus-malus.
Un alt exemplu: un transportator străin a beneficiat de tarife de circa 8.000 de lei, pentru B0, şi de 8.600 de lei pentru clasa cu penalizare malus 1, în timp ce o firmă românească, în aceeaşi perioadă, şi cu o clasă B0, a plătit un tarif de trei ori mai mare: 25.000 de lei.
Toate aceste discrepanţe majore şi tarife împovărătoare au fost semnalate de transportatori, care cer acum respectarea unui preţ de referinţă.