Despăgubiri fantomă pentru victime ale accidentelor rutiere. Firme intrate în faliment, obligate să plătească daune în zeci de procese

Data actualizării: Data publicării:
Accident rutier, daune, victime
Sursă foto: Inquam Photos / George Calin

Judecătorii au obligat societățile de asigurări intrate în faliment - precum City Insurance sau Euroins - să plătească despăgubiri în zeci de procese, relevă datele obținute din surse deschise, analizate de Digi24.ro. România a intrat la începutul anului într-o procedură de infringement pentru că nu a transpus o Directivă Europeană care reglementează piața asigurărilor auto. Un proiect de Lege care ar urma să rezolve această problemă se află pe masa Camerei Deputaților, dar parlamentarii sunt în vacanță.

Pornind de la cazul Raisa, am încercat să aflăm în câte alte dosare judecătorii au obligat societățile de asigurare intrate în faliment să plătească despăgubiri.

Concluziile analizei Digi24.ro

Cu ajutorul portalului pus la dispoziție de Consiliul Superior al Magistraturii - Rejust.ro - am analizat 5 companii de asigurări intrate în faliment în ultimii ani: City Insurance, Euroins, Astra Asigurări, Carpatica Asig și Certasig. 

Astfel, am căutat câte hotărâri rămase definitive și emise după data în care a fost anunțată intrarea în faliment a acestor companii există. Concret, căutările au fost făcute folosind sintagma ”obligă partea responsabilă civilmente” și numele companiei. 

În cazul City Insurance, de exemplu, am găsit 33 de astfel de hotărâri (emise între 7 mai 2022 - când a fost anunțată intrarea în faliment - și 15 august 2024).

Pentru Euroins, intrată în faliment în 9 iulie 2023, am găsit 74 de hotărâri emise până în prezent. Alte 47 de hotărâri au fost emise de la intrarea în faliment (27 martie 2017) a companiei Carpatica Asig și până în prezent, iar o singură hotărâre menționează numele Astra Asigurări (intrată în faliment pe 29 aprilie 2016).

Rezultă, astfel, 155 de hotărâri rămase definitive care obligă societăți aflate în faliment să plătească despăgubiri. Menționăm că aceste hotărâri pot fi date de două ori - în primă instanță și apel - pentru același caz, astfel că vom concluziona că zeci de procese se află în această situație.

Judecătorii au decis despăgubiri de sute de mii de euro. Statul va plăti doar o parte

În cazul Raisa, judecătorii au obligat City Insurance, întrucât mașina polițistului care a omorât-o pe trecerea de pietoni avea poliță RCA la compania menționată, să plătească daune morale de 700.000 de euro. Numai că familiile celor două fete nu vor primi toată suma decisă de judecători. 

Avocatul Adrian Cuculis, care a reprezentat familiile victimelor, a precizat, pentru Digi24.ro, că acestea vor primi maximum 100.000 de euro, bani ce vor veni din partea statului, prin Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA).

„Nu poate să fie obligat șoferul la plata unei despăgubiri atât timp cât există răspundere civilă pentru fapta proprie (n.r. Adică are poliță RCA valabilă). Cât timp asiguratorul e mort și îngropat, nu ai ce să îi mai faci”, a adăugat avocatul.

„Plata despăgubirilor se va face în limita a 500.000 lei pentru fiecare creanță de asigurare datorată în temeiul unui contract de asigurare încheiat cu asigurătorul aflat în faliment, potrivit plafonului de garantare reglementat de Legea nr. 213/2015 actualizată”, arăta FGA, în comunicatul prin care anunța falimentul City Insurance.

În cazul City Insurance, am găsit cel puțin un alt proces în care judecătorii au obligat la plata unor daune de peste 500.000 de euro. Cel puțin alte două procese, în care daunele au fost stabilite la 250.000 de euro, respectiv 150.000 de euro, au fost găsite și în cazul Euroins. 

Cele mai multe dintre cazurile analizate de Digi24.ro sunt legate de accidente - fiind dosare de ucidere/vătămare corporală din culpă, iar despăgubirile trebuie plătite victimelor sau familiilor acestora. 

Procedură de infringement. Proiect de lege aflat pe masa Camerei Deputaților

Pentru că nu a transpus, încă, Directiva Europeană care reglementează asigurările auto România se află în procedură de infringement, deschisă în luna ianuarie, potrivit informațiilor existente pe site-ul Comisiei Europene.

„Obiectivul nostru este să ne asigurăm că victimele, inclusiv în situații transfrontaliere, sunt despăgubite cât mai repede posibil și nu fac obiectul unor cerințe procedurale disproporționate care le-ar putea împiedica să aibă acces la despăgubiri”, arăta Comisia Europeană, la finalul anului 2021, când a fost adoptată Directiva pe care România nu a transpus-o la timp. 

După cum arăta și Hotnews în luna mai, există un proiect de Lege care ar urma să transpună directiva menționată. Acesta a fost adoptat de Senat în luna martie, dar a rămas în sertarele Camerei Deputaților. Parlamentarii sunt în vacanță până la 1 septembrie.

Proiectul de Lege menționat ar urma să mai acorde prioritate la plata despăgubirilor persoanelor rănite grav sau rudelor celor care au murit în accidente auto acoperite prin RCA-ul firmelor intrate în faliment.

Totodată, mai e prevăzută eliminarea „plafonului actual de 500.000 de lei, în cazul persoanelor prejudiciate RCA, plățile urmând a fi făcute de către Fond în limita unui plafon de garantare care este dat de nivelul limitei maxime de răspundere a asiguratorului care încheiat contractul RCA, adică cea mai mare valoare dintre limita de răspundere prevăzută în legislația aplicabilă locului de producere a accidentului și cea prevăzută în contractul RCA”.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri