Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a respins zilele trecute contestația depusă de consorțiul format din câțiva giganți chinezi ai construcțiilor și Euro Construct Trading 98, firmă deținută de regele asfaltului Dan Beșciu, privind podul de la Brăila.
Juriști din cadrul companiei explică faptul că CNSC decide că o contestație este prematur formulată atunci când contestatarii o depun fără a aștepta să le fie comunicat rezultatul procedurii. În astfel de situații, după comunicare, firmele nemulțumite nu mai pot sesiza din nou CNSC pentru o judecată pe fond a cauzei.
Consultă aici decizia CNSC
În astfel de situații singura cale de atac rămâne Curtea de Apel care însă ar putea adopta o decizie similară celei a CNSC.
Au fost chinezii trădați?
Juriști din cadrul Companiei de Autostrăzi și Drumuri Naționale afirmă, sub protecția anonimatului, că este posibil ca în interiorul consorțiului chinezilor să fi existat un cal troian. Este inexplicabilă o diferență de preț de doar cîteva zeci de mii de euro între oferta câștigătoare și cea a chinezilor, ambele fiind situate în jurul mai multor sute de milioane de euro. ”De regulă Dan Beșciu (patronul firmei Euro Construct Trading 98 - n.red.) lucra tradițional cu italienii (Astaldi, câștigători ai contractului - n.red.) Este suprinzătoare asocierea lui cu chinezii”, spune juristul menționat.
Firmele chineze de construcții, China Communications Construction Company, China Road and Bridge Corporation, CCCC Second Harbour Engineering, CCCC Highway consultants, asociate cu firma regelui asfaltului Dan Besciu (foto), respectiv Euroconstruct Trading 98, și cu firma spaniolă Eptisa, au depus o contestație la licitația pentru proiectarea și construirea unui pod peste Dunăre la Brăila.
Foto: Dan Beșciu, patronul Euroconstruct Trading 98. El a fost nemulțumit de rezultatul licitației pentru podul de la Brăila
Firmele CCCC-Euroconstruct-Eptisa au contestat lipsa de transparență a CNAIR și au susținut că, la cât de bună era oferta loc, aceasta nu avea cum să fie clasată pe locul 2. Procedura licitației a presupus că firma câștigătoare este desemnată pe baza unui punctaj alcătuit în proporție de 40% din preț și 60% din un cumul de indicatori referitori la experianța inginerilor prezenți în proiect, perioada de proiectare, garanția lucrărilor. Chinezii au spus că prețul lor a fost mai mic, că experții lor trebuiau să ia punctaj maxim și că, prin urmare, nu puteau ajunge pe locul 2.
CCCC, Eptisa și firma lui Besciu au cerut suspendarea procedurii, revaluarea ofertei lor și acces liber la dosarul cauzei deschis de ei. Ei au spus că nu li s-a explicat exact modul de punctare a ofertei lor, cum au primit punctajul. ”Autoritatea contractantă a refuzat să indice subscrisei motivele care au fundamentat poziția a II-a în clasament. Nicio informație, alta decât poziția în clasament , nu a fost comunicată subscrisei”, spuneau în contestația depusă reprezentanții asoicerii CCC Euroconstruct. Podul urmează să fie realizat de firma italiană Astaldi asociată cu firma de proiectare japoneză IHI Infrastructure Systems Co. Ltd.