Nicio surpriză că ne găsim pe ultimul loc la majoritatea capitolelor unui clasament făcut în premieră de către Comisia Europeană pe tema calității infrastructurii de transport. Sunt însă câteva capitole la care nu suntem ultimii, iar România este țara ce a înregistrat la infrastructura rutieră cele mai mari progrese în ultimii trei ani.
Clasamentul ”EU Transport Scoreboard” al Comisiei Europene, realizat în premieră, conține nouă indicatori privind calitatea infrastructurii feroviare, rutiere, aeriene și navale de transport. Aceștia sunt grupați în special în jurul calității infrastructurii de transport, a gradului de completare a rețelei naționale din punct de vedere al integrării în rețeaua europeană și a ușurinței de a face exporturi sau importuri.
Notele acordate de către Comisia Europeană provin fie din sondajele făcute de Forumul Economic Mondial fie din datele Băncii Mondiale. Toate cele 28 d ețări UE au primit pentru fiecare aspect note cuprinse între 1 și 7, o notă mai mare semnificând o situație mai bună.
După cum era de așteptat România stă cel mai prost la majoritatea capitolelor, existând însă un domeniu la care depășește chiar media UE. La indicatorul ”calitatea drumurilor” România ocupă ultimul loc, cu un punctaj de 2,75, față de media UE de 4,88. Cel mai bine se plasează Portugalia cu 6,34 puncte, urmată de Austria și Franța. Letonia este țara clasată imediat înaintea României, cu 3,09 puncte. Bulgaria este și ea înaintea Letoniei cu 3,14 puncte. Croația este țara din Europa centrală și de Est care a înregistrat un scor mai bun chiar decât Suedia, respectiv 5,62 puncte, față de 5,5 țara nordică.
România este însă țara cu cele mai mari progrese în perioada 2012-2014. Calitatea drumurilor a crescut de la 2,08 la 2,75. Media UE a crescut de la 4,84 la 4,88, Polonia de la 3,05 la 3,55, iar în cazul Bulgariei de la 2,95 la 3,14.
Există și țări a căror calitate a drumurilor a scăzut. Este cazul Cehiei, caz în care punctajul a scăzut de la 3,72 la 3,7 în doi ani, sau chiar al Marii Britanii, țară unde punctajul a scăzut rămânând însă peste media UE.
Singurele capitole la care România a obținut punctaje comparabile sau mai mari decât media europeană privesc stadiul de completare a rețelei și proiectelor de transport fluvial, precum și durata medie a formalităților necesare efectuării operațiunilor de export și import pe mare. În clasamentul general România rămâne însă pe locul 28, ultimul din UE.