CNAIR a plătit lucrări cât pentru cinci km de autostradă în primul trimestru

Doru Cireaşă Data actualizării: Data publicării:
ascoro

În primele trei luni ale anului CNAIR a plătit constructorilor de autostrăzi aproximativ 161 milioane lei, sumă din care s-ar putea construi doar vreo cinci kilometri de autostradă. Aceasta deoarece fie lipsesc banii, fie proiectele stau blocate sau au contracte reziliate.

Sursa foto: Asociația Pro Infrastructura

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a plătit în primele trei luni ale anului constructorilor de autostrăzi suma totală de 161,34 milioane lei, echivalentul a 35 milioane euro, sumă din care s-ar putea construi doar vreo cinci kilometri de autostradă în câmpie. Plățile sunt mici în pofida faptului că se găsesc în derulare contracte cu o valoare uriașă de 4,67 miliarde lei, respectiv peste un miliard de euro, pentru realizarea a aproape 200 de kilometri de autostrăzi între Borș și Brașov (autostrada Transilvania), Sebeș-Turda, Lugoj-Deva și București Ploiești.

Concluziile rezultă din compararea rapoartelor privind progresul lucrărilor de autostrăzi pe lunile decembrie 2016 și martie 2017 (ultimul pus la dispoziție de către CNAIR). Stadiile financiare se referă la plățile efectuate către constructori în timp ce stadiile fizice privesc progresul fizic al lucrărilor.

Stadiile financiare ale lucrărilor nu au avansat semnificativ însă termenele de definitivare a lucrărilor au fost împinse cu luni bune. Majoritatea proiectelor au înregistrat în primul trimestru avansuri nesemnificative de câteva procente, excepție făcând doar al doilea lot din Tg Mureș Ogra (progres fizic de 20,8%).

Blocajele în plăți pot avea fie legătură cu economiile la capitolul investiții făcute din dorința de a ne încadra într-un deficit bugetar de 3% din PIB în acest an, fie pot fi rezultatul blocajelor în lucrări, cauzate de contracte reziliate, lucrări relicitate dar blocate în urma contestațiilor, autorizații de mediu sau construcție lipsă, exproprieri suplimentare necesare.

În urmă cu două zile chiar ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc se declara nemulțumit de stadiul unor lucrări de infrastructură rutieră. "Vă rog să luați foarte în serios ceea ce vă spun. Este un ultimatum. Statul român este un partener onest. Eu nu voi tolera nicio scuză în cazul în care nu vă faceți treaba. Dacă vă blocați undeva, vă rog să comunicați CNAIR, pentru rezolvarea situațiilor apărute. Eu am cerut și colegilor de CNAIR să fie eficienți. Aveți termene, vă rog faceți-vă treaba la timp. Eu personal voi inspecta derularea lucrărilor, pentru că infrastructura rutieră este un sector prioritar”, spunea constructorilor șeful de la Transporturi, potrivit unui comunicat de presă.

Prezentăm în continuare lista proiectelor și a stadiului acestora, informații valabile pentru luna martie, ultimele disponibile.

Autostrada Brașov Borș, tronson Gilău - Nădășelu, lungime 8,7 kilometri.

                - stadiul fizic 86,93% în decembrie 2016 față de 87,88% în prezent.

                -stadiu financiar 82,25% față de 79,69% în decembrie.

                -valoare totală proiect 258 milioane lei

                -definitivare: în loc de semestrul IV 2016 iunie 2017

    • sectorul nu va fi util fără podul de peste Șomeș

    • plătit: 6,6 milioane lei

Proiecte nedemarate, reziliate sau blocate: pod peste Șomeș, Nădășelu – Mihaiești (16,8 km), Mihăiești-Suplacu de Barcău (80,05 km), tunel Meseș, Suplacu de Barcău Borș (60,25 km, contract reziliat la un stadiu de 52%)

Autostrada București-Brașov, sector București-Ploiești, 3 kilometri

    • stadiu fizic 21,8% față de 11%

    • stadiu financiar 7% față de 3%

    • valoare proiect 129,18 milioane lei

    • definitivare: noiembrie 2017

    • plătit: 5,16 milioane lei

Autostrada Brașov-Borș, Tg Mureș-Ogra, lot 2, 10 kilometri

    • stadiul fizic 20,8% față de 0%

    • stadiu financiar 21% față de 15% (avans inițial)

    • valoare proiect 251 milioane lei

    • definitivare: decembrie 2017 față de septembrie 2017

    • plătit: 15,06 milioane lei

Proiecte nedemarate, reziliate sau blocate: contractul pentru lotul 1 reziliat înainte de începerea lucrărilor

Autostrada Brașov Borș, Ogra - Câmpia Turzii, lot 1, 3,6 kilometri

                - stadiu fizic 0% față de 0%

                -stadiu financiar 15% față de 15% (avans)

    • valoare proiect 55,76 milioane lei

    • definitivare decembrie 2017 față de septembrie 2017

Autostrada Brașov Borș, Ogra - Câmpia Turzii, lot 2, 17,9 kilometri

                  - stadiu fizic 4% față de 0%

                 -stadiu financiar 17,45% față de 15%

    • valoare proiect 437 milioane lei

    • definitivare iulie 2018 față de septembrie 2017

    • plătit: 10,7 milioane lei

Proiecte nedemarate, reziliate sau blocate: contractul pentru lotul 3 nu a demarat, iar termenul de finalizare a fost amânat din septembrie 2017 în iulie 2018

Autostrada Lugoj-Deva, lot 2, 28,6 km

    • stadiu fizic 57,55% față de 58,71% (regres)

    • stadiu financiar 38,2% față de 30,98%

    • valoare proiect 562 milioane lei

    • definitivare martie 2020 față de mai 2016

    • plătit 40,57 milioane lei

Autostrada Lugoj-Deva, lot 3, 21,14 km

    • stadiu fizic 73,87% față de 70,15%

    • stadiu financiar 71,5% față de 60,15%

    • valoare proiect 579,92 milioane lei

    • definitivare augut 2017 față de mai 2016

    • plătit: 65,82 milioane lei

Autostrada Lugoj-Deva, lot 4, 22,13 km

    • stadiu fizic 48,3% față de 48,28%

    • stadiu financiar 33,14% față de 33,14%

    • valoare proiect 419,39 milioane lei

    • definitivare decembrie 2017 față de mai 2016

Autostrada Sebeș-Turda, lot 1, 17 kilometri

    • stadiu fizic 16,2% față de 16,2%

    • stadiu financiar 26,47% față de 26,47%

    • valoare proiect 541,73 milioane lei

    • definitivare iunie 2018 față de octombrie 2016

Autostrada Sebeș-Turda, lot 2, 28,6 kilometri

    • stadiu fizic 23,12% față de 15%

    • stadiu financiar 26,89% față de 26,35%

    • valoare proiect 549,33 milioane lei

    • definitivare aprilie 2018 față de octombrie 2016

    • plătit: 2,96 milioane lei

Autostrada Sebeș-Turda, lot 3, 12,45 kilometri

    • stadiu fizic 67,50% față de 66,5%

    • stadiu financiar 61,31% față de 61,31%

    • valoare proiect 420,51 milioane lei

    • definitivare septembrie 2017 față de martie 2016

Autostrada Sebeș-Turda, lot 4, 16,3 kilometri

    • stadiu fizic 60,85% față de 60,50%

    • stadiu financiar 56,78% față de 53,7%

    • valoare proiect 470 milioane lei

    • definitivare septembrie 2017 față de martie 2016

    • plătit: 14,47 milioane lei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Două localități din România ating geruri la cote extreme. Se spune că este atât de frig încât până și râul...
Digi FM
Motivul pentru care Fuego nu s-a căsătorit până la 48 de ani: “Când ajungem în camera noastră, suntem niște...
Pro FM
Cheryl Cole, solista care l-a făcut tată pe Liam Payne, îndurerată la înmormântarea cântărețului. Mesajul din...
Film Now
Selena Gomez dezvăluie cel mai bun sfat pe care l-a primit de la o femeie: „Chiar funcționează!”
Adevarul
Elena Lasconi, fotografii cu fiica ei, înainte de alegeri. „Avem multe de învățat de la copiii noștri”
Newsweek
HAOS la Poșta Română: Peste 2.000.000 de pensii, în pericol să nu fie livrate. Guvernul intervine
Digi FM
Denis Drăguș, împăcare neașteptată cu familia sa, cu care nu mai vorbise de cinci ani. Tatăl atacantului: „Am...
Ylva Johansson
Șefa migrației din UE a tras un semnal de alarmă cu privire la vizele rusești. Care ar fi amenințările la...
Digi Animal World
Un bărbat s-a deghizat în crocodil și a încercat să-i atragă atenția unui aligator adevărat. Imaginile sunt...
Film Now
Joaquin Phoenix, gesturi atente și priviri pline de iubire pentru soția lui, Rooney Mara. Discreți și...
UTV
One Direction, reuniti pentru a-l conduce pe ultimul drum pe Liam Payne. Imagini emotionante de la...