O veste bună pentru cei care circulă cu trenul. În curând, durata unei călătorii din Capitală spre Cluj şi Suceava se va scurta chiar şi cu două ore, promite ministrul Transporturilor, Sorin Buşe. Cel puţin pe hârtie, căci şeful de la Transporturi nu promite şi că trenurile vor ajunge mereu la timp. În paralel, se fac planuri pentru ca CFR Călători să închirieze din primăvară vagoane şi trenuri electrice moderne.
Gara de Nord din Capitală, ora 8.30. După 11 ore, sutele de călători care au urcat în vagoane la Cluj-Napoca coboară pe peron. Au ajuns la destinaţie, dar cu o oră întârziere, ca de fiecare dată.
Într-un interviu pentru Digi24, ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, promite că odată cu intrarea în vigoare a noului Mers al trenurilor, pe 11 decembrie, această călătorie va dura cu 2 ore mai puţin.
Sorin Buşe, ministrul Transporturilor: „Pentru Bucureşti - Cluj-Napoca se va parcurge întreaga distanţă în 9 ore şi 7 minute, faţă de 11 ore şi 4 minute, ceea ce este un câştig de două ore. Că pot să fie întârzieri, ştiu asta, dar cel puţin timpul de bază o să încercăm să fie scurtat”.
Va fi însă un singur tren, dus-întors, care ar putea reuşi performanţa, şi asta pentru că va face mai puţine opriri.
Şi din Capitală spre Suceava va fi introdus un astfel de tren expres, care va parcurge cei aproape 450 de kilometri în puţin peste 5 ore şi jumătate, faţă de aproape 7 ore acum.
Iosif Szenteo, director general al CFR Călători: „Cel puţin 4 opriri trebuie să facem. Timpul de mers va fi cu 70 de minute mai mic decât în cazul celorlalte trenuri”.
Trenul de stat va câştiga nu doar timp, ci şi confort, promite ministrul transporturilor.
Sorin Buşe, ministrul Transporturilor: „În acest moment CFR Călători are un parc activ de 1.050 de vagoane. Care ar fi necesarul de vagoane de acum încolo? Cam 1600. Ce facem pe termen scurt? Vom închiria vagoane, prin licitaţie. Vagoane în stare foarte bună, deci nu vagoane vechi. Închiriem mi s-a spus ca în 4 luni”.
Iosif Szenteo, director general al CFR Călători: „În mod normal eu ar trebui să închiriez, dacă găsim firme care să aibă în momentul de faţă material rulant de închiriat şi ar fi două firme în Europa identificate în momentul de faţă. Circa 100 de automotoare respectiv şi rame electrice. Un automotor, de exemplu, depinde de lungime, reprezintă două sau trei vagoane. Închirierea respectiva nu ar trebui să dureze mult, nu ştiu, 10-20 de ani. Nu. Eu mă gândesc aşa pentru 2-3 ani de zile până punem la punct parcul nostru”.
Sau până când nou înfiinţata Autoritate de Reformă Feroviară va folosi banii europeni pentru a cumpăra peste 100 de noi trenuri.