Traficul aerian a fost dat peste cap astăzi de o grevă a controlorilor de trafic care a început la ora 11 și care trebuia să dureze până la ora 13.oo. Protestul s-a încheiat cu aproape o jumătate de oră mai devreme.
ACTUALIZARE 14.4o. Declarațiile liderilor sindicali și cele ale managementului ROMATSA:
„Nu facem o grevă pentru că vrem salarii mai mari. Facem o grevă pentru a atrage atenția și pentru a salva această instituție, ROMATSA, de la faliment. Este pentru prima data în istoria ROMATSA de 20 de ani când anul trecut, 2016, am încheiat cu minus. Toate aceste aspecte sunt din cauza unui management profund defectuos, spune Gabriel Tudorache, sindicalist ROMATSA.
Florin Diaconu, sindicalist ROMATSA
„Vrem să subliniem că noi avem o negociere pornită acum un an și două luni. În timpul negocierii s-au adunat 70 de revendicări din partea noastr, care nu au fost soluționate de management,”, a spus Florin Diaconu, lider sindical ROMATSA.
„Avem un calendar de activități pe care le desfășurăm împreună cu reprezentanții sindicali și cu sprijinul ministerului, noi credem că șansele de grevă generală - nu se pune problema în acest moment. Acel contract colectiv de munca se va semna”, a spus, la rândul său, Valentin Cimpuieru, directorul ROMATSA.
ACTUALIZARE 12.55. Greva controlorilor de zbor s-a încheiat la ora 12.30, a anunțat directorul ROMATSA.
Cine pleacă la această oră cu avionul va avea de aşteptat pe aeroportul Otopeni. Acum sunt cele mai mari întârzieri la plecări şi la sosiri, după ce greva controlorilor de trafic a dat peste cap programul de zbor. Chiar dacă protestul s-a încheiat, vor fi reacţii în lanţ toată ziua.
În urma negocierilor cu conducerea ROMATSA, s-a ajuns la un acord: va fi semnat un nou contract colectiv de muncă, dar șeful ROMATSA nu a precizat când se va întâmpla acest lucru. Vechiul contract colectiv a expirat în august 2016.
„Greva se va derula intre 11 si 13, este posibil sa fie afectate nu numai cursele din acest interval orar, ci si cele de dupa 13, adica se vor mai inregistra intarzieri si dupa ora 13. cert este ca toate operatiunile se vor derula la ora programata, ma refer aici la check in, control de securitate de frontiera si vamal, pasagerii urmand sa astepte apoi la poarta imbarcarea in aeronava care ii va duce la destinatie, chiar daca s-ar putea ca unele sa aiba o oarecare intarziere. Teoretic, intarzierea este de max. 2 ore, sa nu uitam ca orice intarziere la decolare aici poate sa conduca la o intarziere a urmatoarelor curse operate cu aceeasi aeronava, deci eposibil ca pana catre orele dupa-amiezii si ale serii sa mai apara mici intarzieri la unele curse”, spune Valentin Iordache, director de comunicare al aeroportului Otopeni.
Sindicaliștii cer aprobarea bugetului pe acest an și a Contractului Colectiv de Muncă (strict legat de buget) precum și completarea numărului de controlori, acesta fiind micșorat în urma pensionării controlorilor.
O altă revendicare privește pensionarea la vârstă redusă a controlorilor de trafic și/sau retragerea acestora la o anumită vârstă pe funcții în ROMATSA cu responsabilitate mai mică.
ROMATSA este regia cu cele mai mari salarii din România. Potrivit bugetului de venituri şi cheltuieli pe 2016, salariul mediu lunar brut, fără a lua în calcul bonusurile, este de 21.430 lei (aproape 5.000 euro) în acest an. Mai mult, la ieșirea la pensie aceștia primesc aproximativ 24 de salarii compensatorii care sunt de neglijat.
ROMATSA se finanțează din taxele percepute liniilor aeriene pentru servicii de dirijare a trafciului. Regia a fost puternic criticată de linii aeriene în perioada crizei carburanților din 2008 (când prețul carburanților pentru aeronave crescuseră mult) pentru faptul că nu a micșorat costul serviciilor prestate, în pofida dificultăților în care se zbăteau companiile aeriene.