Video 10.000 de kilometri, prin 7 țări. Este trenul o soluție la criza containerelor?

Data publicării:
tren care transporta containere
Transportul de marfă cu trenul, o soluție alternativă pentru Europa la criza containerelor din China Foto: Guliver/GettyImages

Scumpirea substanțială a transportului maritim a determinat companiile europene să caute metode alternative pentru a aduce produse fabricate în China și pentru a trimite marfă către clienții chinezi. Iar soluția a venit de la trenurile de lung parcurs, care, pe lângă preț, oferă și avantajul unei perioade mai scurte de transport.

Altădată neobișnuite, transporturile de marfă cu trenul între China și Europa au devenit mult mai frecvente în timpul pandemiei, deoarece companiile au fost nevoite să caute alternative la rutele maritime și aeriene care au devenit mai aglomerate și mult mai costisitoare, potrivit CNN.

Astfel, dacă acum cinci ani erau opt trenuri pe zi între China și Europa, acum sunt 18 - 20 de trenuri pe zi, spun oficialii companiei naționale de căi ferate din Franța.

Transporturile pe calea ferată sunt populare mai ales în rândul companiilor care trebuie să mute mărfuri perisabile, dar nu vor să plătească mai mult pentru a le transporta pe calea aerului. Și asta deoarece containerele pot ajunge din China în Europa în doar 20 de zile, în timp ce pe  mare călătoria poate dura până la 70 de zile din cauza perturbărilor cauzate de pandemie.

Limitele transportului pe calea ferată 

Însă și transportul pe calea ferată are limitările sale. Trenurile nu pot transportala fel de multe containere precum vapoarele și nu sunt imune la problemele logistice aduse de pandemie. Spre exemplu, un tren care a plecat din vestul Chinei a ajuns la Paris cu două săptămâni întârziere din cauza traficului aglomerat de pe calea ferată, a controalelor vamale îndelungate de la granița poloneză și a lipsei de mecanici de tren din Germania, cauzată de noul val al pandemiei.

Lansat în 2011 ca parte a noului Drum al Mătăsii, transportul feroviar dintre China și Europa s-a extins rapid după ce pandemia a dat peste cap transporturile la nivel mondial, care a scumpit semnificativ livrarea produselor pe mare.

În prezent, costul mediu pentru transportul unui container standard de 12 metri este de 9.400 de dolari, de cinci ori mai mult decât înainte de izbucnirea pandemiei. În schimb, pentru a trimite un container din China la Paris pe calea ferată, costul este de 8.000 de dolari. În sens invers, aceasta scade la aproximativ 2.000 de dolari datorită subvențiilor guvernamentale chinezești menite să încurajeze companiile europene să folosească trenul pentru a exporta în China.

Potrivit presei de stat chineze, anul trecut trenurile de marfă au făcut 15 mii de călătorii între China și Europa, în creștere cu 82 la sută față de nivelul de dinainte de pandemie. În total, acestea au transportat 1,46 de milioane de containere.

Ecartament feroviar diferit

Însă creșterea bruscă a traficului feroviar provoacă deja blocaje pe calea ferată și pune presiune pe infrastructură, ceea ce înseamnă că trenurile sunt o alternativă limitată la navele cargou, care pot transporta până la 20 de mii de containere la un singur transport.

În plus, containerele care se deplasează între Europa și China trebuie schimbate de două ori pe vagoane noi – o dată la granița dintre China și Kazahstan și din nou la granița dintre Polonia și Belarus, deoarece fostele țări sovietice folosesc un ecartament feroviar difert de cel al Chinei și Europei.  

Având în vedere că intrăm în al treilea an al pandemiei și cazurile cresc rapid din cauza variantei Omicron, experții spun că presiunile pe lanțurile de aprovizionare vor continua. Și asta, deoarece companiile de transport trebuie să își reconstruiască rețelele, inclusiv să angajeze lucrători portuari și șoferi de camion, în condițiile în care mulți dintre aceștia s-au reprofilat în perioada carantinei.

În aceste condiții, costurile de transport vor rămâne în continuare la un nivel mai ridicat decât înainte de criză. Asta înseamnă că trenurile vor primi un rol mai mare în industria transporturilor. Experții spun că, în prezent, doar cinci la sută dintre transporturile dintre China și Europa se realizează pe calea ferată, dar cota de piață s-ar putea dubla până în 2030.

Partenerii noștri
Playtech
Atunci când Marele Viscol a îngropat România: „Am încercat să ieșim, dar nu...
Digi FM
Motivul pentru care Fuego nu s-a căsătorit până la 48 de ani: “Când ajungem în camera noastră, suntem niște...
Pro FM
Gwen Stefani, dezvăluiri despre cele mai dificile momente din viața ei: „Cum te aduni? A părut o a doua șansă...
Film Now
De ce s-a mutat Matthew McConaughey din L.A. Doi ani nu a jucat deloc în filme: "Cel mai rebel gest al meu"
Adevarul
Americanii care vor să fugă de Trump și-au găsit refugiu în Sardinia. Orașul în care o casă costă 1 euro
Newsweek
Nu au existat bani pentru plata pensiei în decembrie. La ce artificiu a recurs guvernul? DOCUMENT
Digi FM
Colin Farrell, cuvinte de laudă după ce a filmat câteva zile la București: „Cele mai uimitoare cafenele!”...
Rusia susține că NATO vrea să transforme Moldova într-o bază logistică pentru aprovizionarea armatei ucrainene
Digi Animal World
Momentul când un câine este atacat de un leopard în curtea casei. Patrupedul a supraviețuit ca prin minune
Film Now
Josh Brolin, dezvăluiri despre cum l-a ajutat Barbra Streisand să renunțe la alcool, iar John Travolta l-a...
UTV
One Direction, reuniti pentru a-l conduce pe ultimul drum pe Liam Payne. Imagini emotionante de la...