Tarom reia cursele aeriene spre China din luna august, pe ruta Bucureşti – Beijing, cu două zboruri pe săptămână, transmite Mediafax, care citează surse din interiorul companiei. Cursele vor fi făcute cu cele două aeronave Airbus A310 pe care Tarom le are în flotă şi care pot zbura până la 8000 de kilometri.
Avioanele sunt însă vechi, din anii 80, cumpărate de Tarom în 1992 pentru suma de 350 de milioane de dolari. A mai existat şi un al treilea avion, de acelaşi tip, care s-a prăbuşit în 1995 la Baloteşti.
Ultimul zbor Tarom către Beijing a fost în 2003, când s-a renunţat la aceste curse pentru că nu erau profitabile. Practic, Tarom înregistra atunci pierderi la toate cursele pe distanţe lungi, precum Beijing, Bangkok, New York sau Montreal, într-un moment de cotitură în evoluţia companiei.
Acelaşi lucru se poate întâmpla şi acum, pentru că aceste avioane consumă foarte mult, iar costurile de întreţinere vor fi foarte mari. Reluarea curselor spre Beijing este însă o decizie politică. Dragnea s-a întâlnit în martie, la Beijing, cu vicepremierul chinez Zhang Gaoli, cu care a discutat şi problema traficului aerian între România şi China.
De ce aduceau cursele pierderi: explicaţia este complicată. Tarom vindea locuri la Business Class la preţuri mult sub cât erau în realitate, iar aeronavele folosite nu erau economice, în condiţiile în care deja preţul carburanţilor urca serios. Pe distanţele lungi Tarom folosea Airbus A310, un avion despre care nu se poate spune că a fost un succes. Airbus a construit doar 255 de aparate de acest tip, foarte puţin pentru un mare producător. Trei A 310 au fost cumpărate de România în 1992, pentru 350 de milioane de dolari. Încă de atunci era un model cu destulă vechime în spate, pentru că în 1998 a fost livrat ultimul aparat de acest tip.
Un asemenea A 310 s-a prăbuşit la Baloteşti în 1995, iar celelalte două au fost folosite până în 2003, când s-a renunţat la zbourile transcontinentale. Ani la rând, avioanele au fost garate, apoi unul a fost transformat în aeronavă oficială.
În momentul în care a renunţat la zborurile pe distanţe lungi, planul pentru Tarom era de transformare a companiei într-un operator regional, motiv pentru care au fost alese aparate mai mici. Dar această decizie de a se concentra pe zborurile scurte a venit într-o perioadă în care low-costul creştea exploziv. Marii operatori îşi fac afacerile pe zborurile lungi, tocmai pentru că nu au concurenţă din partea operatorilor ieftini. Tarom nu a rezistat în faţa low-cost-ului, aşa că anul trecut transporta către şi dinspre România mai puţini pasageri decât Wizzair.
O privire în istoria companiei arată că, printr-o întâmplare, Tarom a pus umărul la ridicarea operatorilor low-cost. În 1987, pe vremea comunismului, o companie anonimă - RyanAir - îşi pornea primele zboruri cu trei aeronave BAC luate în leasing de la Tarom, de la care a închiriat inclusiv piloţii. Astăzi, RyanAir este un gigant european.
Business Club