Statul polonez are a doua companie europeană de transport feroviar de marfă, cel român, obligat să o închidă sau să o vândă

Data publicării:
PKP Cargo Fot RW

Foto: PKP Cargo, companie deținută de statul polonez, este al doilea operator feroviar de marfă din UE

Compania Națională de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă SA, odinioară a șaptea companie de profil din Europa, va returna ajutorul de stat în valoare de 380 milioane euro în anul 2018, a declarat, marţi, ministrul Transporturilor, Dan Costescu, într-o conferinţă de presă, potrivit Agerpres.

Returnarea banilor primiți de companie în 2013 este impusă de către Comisia Europeană, după cum spune Costescu. ”Doamna comisar de la DG Competition ne-a pus în vedere să găsim nişte soluţii pentru acest lucru”, a spus el. În 2013 pentru a putea vinde compania feroviară, statul a convertit datoria CFR Marfă la buget în acțiuni. Vânzarea însă a eșuat din cauza nesincronizării procedurilor între Guvern, Ministerul Transporturilor și Consiliul Concurenței. Cumpărător nu era altul decât Gruia Stoica, condamnat la închisoare cu suspendare, patron Grampet.

La acel momentul privatizării a apărut și o dispută între șeful Guvernului, Victor Ponta și șeful CSAT, președintele Traian Băsescu, aceasta fiind o altă cauză a blocajului. Comisia cere însă acum statului să returneze ajutorul. Singura variantă este să se renunțe la companie.

Ministrul Transporturilor explică. ”Soluţia ar fi fost returnarea acestor bani, care sunt puţini, către statul român. Este vorba despre 380 milioane de euro. Evident că aceasta ar duce automat la închiderea şi lichidarea imediată a companiei. Nu este ceea ce ne dorim”, spune Costescu. Însă nici vânzarea companiei nu este sigur că nu va fi urmată de lichidarea ei. Piața transporturilor feroviare este liberalizată. Oricând o companie importantă din alte țări poate veni în România să furnizeze servicii de transport feroviar fără a apela la parcul de vagoane sau locomotive al CFR Marfă, și așa învechit. Compania poate fi lichidată iar contractele de transport preluate.

Asemenea multor altor companii românești, CFR Marfă va fi scoasă la mezat, pe ceea ce ministrul speră a fi un preț bun. Totul este învelit în limbaj managerial. ”Noua echipă, împreună cu ceilalţi colegi care sunt încă în companie - directori financiari, de exploatare - au această misiune de a începe imediat un proces de restructurare. Vor trebui să se axeze pe cei cinci piloni clasici ai restructurării, realinierea activelor, restructurarea activelor şi pasivelor, restructurarea de personal, nu neapărat prin reducere, şi ultimii doi piloni, la nivelul managementului şi la nivelul strategiei. Dânşii sunt aproape de finalizare cu un caiet de sarcini pentru un consultant independent care îi va ajuta mai ales pe ultimii piloni, cei strategici. Împreună cu acţiunile pe care dânşii le demarează, vor putea să îşi atingă obiectivul. Obiectivul final pentru a putea scăpa de spectrul acestui ajutor de stat care trebuie returnat este evident privatizarea, dar nu cu orice preţ, ci încercând să obţinem un preţ cât mai bun pentru statul român. Având în vedere etapele restructurării şi apoi a procedurii de privatizare acest obiectiv este stabilit la nivelul anului 2018”, a mai afirmat Costescu.

Nu însă toate țările est-europene își vând companiile de stat de transport feroviar. Aflat în proprietatea statului polonez, PKP Cargo a ajuns al doilea operator feroviar de marfă din UE, având o cifră de afaceri de două miliarde de euro.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Este Nicușor Dan bun de președinte al României? Părerea AI despre întrebarea momentului la români
Digi FM
A divorțat după 17 ani de căsnicie, iar acum are o nouă iubită. Andrei Aradits: „Nu, nu mi-e teamă să sufăr...
Pro FM
Katy Perry, talie tot mai subțire după ce ar fi recurs la dieta logodnicului Orlando Bloom. Artista a negat...
Film Now
A renunțat la actorie în urmă cu 12 ani. Cum arată astăzi David Caruso, starul din „CSI: Miami”
Adevarul
Jurnalista din România, dezamăgită de Țara lui Moș Crăciun. „Laponia e prima țeapă pe care o iau de pe...
Newsweek
Călin Georgescu anunță ce face cu pensiile dacă ajunge președinte. Pensionarii trebuie să se teamă
Digi FM
Ion Țiriac și Dan Șucu, posibili investitori la un club italian de fotbal din Serie A
Digi World
O iluzie optică a făcut vâlvă pe rețelele sociale. Poți să ”vezi” cele trei creaturi din imagine în 15...
Digi Animal World
Cum arată un câine care a dispărut timp de 4 luni și a trăit în sălbăticie. Stăpânii abia l-au recunoscut...
Film Now
Daniel Craig, care a jucat în cinci filme James Bond și are o avere ce depășește 125 milioane de dolari: „Tot...
UTV
Mariah Carey ii semneaza sanul Rihannei, intr-un moment inedit, la ultimul concert de Craciun al artistei