La noua firmă lucrează mulţi dintre foştii angajaţi ai Electroputere Craiova, Softronic fiind fondată de câţiva lucrători în domeniul cercetării de la fosta uzină-emblemă a Băniei care au avut curajul să pornească pe cont propriu. Au început cu o producţie timidă, de echipamente electrice şi electronice pentru locomotive, apoi s-au extins: au început să repare şi să modernizeze locomotive aflate deja în circulaţie.
Producţia de locomotive a început la Softronic în 2009. Aici au loc toate etapele pentru obţinerea produsului final: de la proiectare, la fabricarea motoarelor, a carcaselor şi a echipamentelor electronice. Odată cu firma, a crescut şi ambiţia investitorilor. Aşa s-au născut două noi modele de locomotivă, Phoenix şi Trans Montana, coloşi cu peste 8000 de cai putere. Până acum, Softronic a produs 12 locomotive performante, nouă dintre ele fiind cumpărate de companii din Germania şi Ungaria.
„Sunt produse concepute integral de către firmă. Pornind de la construcţia metalică, inclusiv motoarele de tracţiune sunt produse de către firmă. Aici avem şi un colectiv excepţional de cercetare şi proiectare”, explică pentru Digi24 consultantul Radu Zlatian.
La noua firmă s-au angajat mai mulţi specialişti de la Electroputere, Avioane Craiova şi de la alte platforme industriale. Au reuşit să îşi pună ideile în practică, iar acum sunt contactaţi de transportori feroviari din toată Europa pentru viitoare comenzi.
„Am lucrat în cadrul Fabricii de Avioane, la prototipuri”, povesteşte şeful secţiei Montaj, Ion Tuţă. „O locomotivă constituie o provocare, mai ales când fabrica o ia de la zero”, adaugă el.
„Când am plecat noi la drum eram tineri, aveam elan, la 30 şi un pic de ani după ce câştigasem experienţă în Electroputere”, îşi aminteşte şi directorul general, Ion Gârniţă. „Dacă există dorinţă şi dacă tinerii au pasiune, pot să reuşească”, crede el.
În prezent, în noua fabrică privată Softronic Craiova se află în lucru alte trei locomotive, comandate de principalul transportator feroviar din Germania, Deutsche Bahn AG.
Locomotivele din Craiova sunt căutate şi pentru preţul lor. Costă între 2 şi 2,5 milioane de euro, în timp ce producătorii din vestul Europei cer pentru acelaşi vehicul peste 4 milioane de euro.
Uzina Electroputere Craiova: A rămas doar numele, pe firma unui mall
Uzina Electroputere Craiova însă, cândva simbolul construcţiei de locomotive din Europa de Est, a ajuns o ruină. Mai are doar 400 de angajaţi, din cei 15.000, câţi erau în perioada de glorie. Cea mai mare parte a uzinei a fost transformată în mall, iar ce a rămas a luat calea privatizării.
Cei 15.000 de muncitori au rămas doar cu amintirile. Pe locul în care acum mai bine de 20 de ani se fabrica o locomotivă la trei zile, acum au apărut magazine.
„În Electroputere era locomotiva aia clasică proiectată în anii 70”, povesteşte Nicolae Nină, director al Fabricii de Construcţii Metalice. „Aici am avut ocazia să asist la proiectarea şi execuţia mai multor variante de locomotive”, îşi aminteşte el.