Autoritatea pentru Supraveghere Financiară a lansat pentru consultare publică un proiect de completare a Normei ASF nr 20/2017 privind asigurările auto din România.
Astfel, printre alte modificări, se propune creșterea penalizărilor în cazul șoferilor care provoacă accidente soldate cu vătămări corporale sau decese, aceștia urmând să plătească cu până la 40% mai mult pentru RCA în anul următor.
În prezent, articolul 32 din Norma ASF 20/2017 prevede că, în cazul existenței unor daune plătite, șoferii sunt penalizați cu două clase de malus (20%) și creșterea aferentă a primei de asigurare pentru fiecare incident pentru care s-a plătit o despăgubire.
La acest articol, proiectul supus consultării publice diferențiază penalizarea după tipul incidentului, ajungând până la 4 clase malus (40%):
- două clase pentru fiecare eveniment din care au rezultat numai prejudicii materiale;
- patru clase pentru fiecare eveniment soldat cu vătămarea sănătății şi a integrității corporale ori decesul uneia sau mai multor persoane.
Cum funcționează sistemul Bonus-Malus pe piața asigurărilor RCA
Sistemul Bonus-Malus este format din categoria de bază B0, 8 clase de bonus şi 8 clase de malus. Clasa B0 este atribuită unui nou asigurat, fără istoric.
Perioada de referinţă este anul calendaristic anterior datei de intrare în vigoare a contractului RCA.
Fiecare clasă bonus aduce o nouă reducere procentuală a tarifului plătit, până la 50%: B1 - 5%, B2 - 10%, B3 - 15%, B4 - 20%, B5 - 25%, B6 - 30%, B7 - 40% și B8 - 50%.
Clasele malus majorează tariful cu până la 80%: M1 - 10%, M2 - 20%, M3 - 30%, M4 - 40%, M5 - 50%, M6 - 60%, M7 - 70%, M8 - 80%.
Reducerea sau majorarea stabilită conform sistemului bonus-malus se aplică tarifelor practicate de către asigurătorul RCA.
Clasa de bonus se păstrează pe perioada anului calendaristic în care se încheie contractul RCA indiferent de perioada asigurată.
Editor : Vlad Mironescu