Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a trimis o serie de propuneri pentru modificarea legii RCA, aflată în dezbatere la Senat, cele mai importante vizând modificarea sistemului bonus-malus, introducerea franșizei în asigurarea RCA, modificarea perioadelor de asigurare sau cuantumul amenzilor pentru neîncheierea unei asigurări.
Guvernul României a depus la Senat pe 3 ianuarie un proiect de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie.
În prezent, L1/2024 este în lucru la comisiile Senatului, privind deja aviz favorabil de la Comisia pentru drepturile omului, egalitate de şanse, culte şi minorităţi, Comisia pentru transporturi şi infrastructură și Comisia pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital.
Modificări mari la bonus-malus
Prima propunere făcută de ASF vizează sistemul bonus-malus, folosit în prezent pentru a crește (până la 80%) sau reduce (până la 50%) prima de asigurare plătită de client.
Potrivit legii 132/2017, bonus-malus este definit drept sistem prin care asiguratul este încadrat în una dintre clasele de bonus (ceea ce conduce la reducerea primei de asigurare) sau în una dintre clasele de malus (ceea ce conduce la majorarea primei de asigurare), în funcţie de istoricul de daunalitate al acestuia în perioada de referinţă;
Propunerea ASF pentru L1/2024 este ca bonus/malus să fie definit drept sistem prin care, pe baza încadrării în una dintre clasele de bonus sau în una dintre clasele de malus, se acordă reduceri sau se impun majorări ale primei de asigurare, în funcţie de criterii precum:
a) istoricul de daune plătite;
b) natura și severitatea prejudiciilor produse pentru care s-au achitat despăgubiri, respectiv daune morale, vătămări corporale sau decese;
c) conducerea vehiculelor sub influența băuturilor alcoolice și/sau a substanțelor cu efect psihoactiv;
d) oferirea unor informații inexacte sau cu reticență făcută cu rea credință conform prevederilor Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, la momentul încheierii contractului RCA;
e) nerespectarea obligației continue de asigurare RCA pentru o perioadă mai mare de 30 zile;
f) contravențiile și sancțiunile aplicate de către personalul Poliției Române privind încălcarea regulilor pentru circulația vehiculelor care denotă un comportament neadecvat în trafic ce conduce la un risc ridicat de accidente;
Astfel, apar drept criterii pentru stabilirea clasei bonus-malus și natura și severitatea prejudiciilor, conducerea vehiculelor sub influența băuturilor alcoolice și/sau a substanțelor cu efect psihoactiv, oferirea unor informații inexacte sau cu reticență făcută cu rea credință la momentul încheierii RCA - spre exemplu pentru a obține o primă mai mică, dacă trec 30 de zile de pauză între asigurările RCA sau dacă asiguratul a primit amenzi în trafic.
Apariția franșizei la RCA
O alta schimbare majoră ar fi introducerea unei franșize pe pentru asigurările RCA, propusă de ASF la L1/2024.
Potrivit ASF, franșiza este definită drept sumă fixă stabilită prin contractul RCA, ofertată obligatoriu de către asigurătorii RCA la solicitarea asiguratului, a cărei limită se stabilește de asigurătorul RCA în baza capacității de plată a asiguratului și care se achită asigurătorului de către acesta în cazul unui eveniment asigurat pentru care s-a plătit o despăgubire. În cazul unui eveniment, obligația de plată a franșizei nu poate depăși valoarea despăgubirii achitate de către asigurătorul RCA, chiar dacă franșiza stabilită prin contract este mai mare decât această valoare. Totodată asigurătorul RCA va emite oferte atât cu franșiză, cât și fără.
Potrivit motivării ASF, se reglementează franșiza stabilită în limita capacității de plată a asiguratului și aplicată în contractul RCA, în scopul reducerii primei de asigurare ce este plătită de către asigurat la momentul încheierii contractului. Franșiza se plătește asigurătorului numai după apariția unei daune și după ce asigurătorul a despăgubit persoana prejudiciată. Franșiza se introduce în contract la solicitarea asiguratului.
Sistemul de franșiză este folosit în prezent în calcului primei de asigurare pentru polițele CASCO. Spre exemplu, dacă un asigurat vrea să efectueze o reparație și are franșiză prin contract, el va trebui să achite franșiza pentru a beneficia de servicii - de obicei, stabilită per eveniment, chiar dacă achită lunar/trimestrial/anual și prima de asigurare.
Mai puține intervale de RCA
O altă propunere ASF la L1/2024 prevede perioada de încheiere a unei asigurări RCA. Astfel, în prezent, potrivit legii 132/2017, contractul RCA se încheie pe o perioadă cuprinsă între o lună şi 12 luni, multiplu de o lună, în funcţie de opţiunea asiguratului.
ASF propune ca un contract RCA să poată fi încheiat doar pe 3, 6 sau 12 luni.
Amenzi mai mari
În prezent, dar și potrivit L1/2024, proprietarii de autovehicule, persoane fizice sau juridice, care încalcă obligația de a încheia o asigurare RCA sunt sancționați cu amendă de la 1000 la 2000 de lei și cu reţinerea certificatului de înmatriculare/înregistrare a vehiculului până la prezentarea documentului privind încheierea asigurării.
ASF propune pentru L1/2024 amenzi mai mari și eliminarea prevederii privind reținerea certificatului de înmatriculare, în locul ei aplicându-se sancțiunile Poliției Rutiere, potrivit legii.
Astfel, ASF propune următoarele amenzi:
a) în cazul vehiculelor încadrate în categoria autoturismelor – 2000 lei;
b) în cazul vehiculelor de transport persoane, inclusiv tramvaie – 7000 lei;
c) în cazul vehiculelor de transport marfă sau cu altă destinație:
(i) având masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone – 5000 lei;
(ii) având masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și mai mică sau egală cu 12
tone – 7000 lei;
(iii) având masă totală maximă autorizată mai mare de 12 tone – 15000 lei;
d) alte vehicule decât cele prevăzute la lit. a) – c) – 1000 lei.
În motivare, ASF susține că cuantumul amenzii are în vedere responsabilizarea asiguraților de a respecta obligația de încheiere a asigurării RCA și totodată situațiile referitoare la daunele medii înregistrare la nivel de piață pe categorii de vehicule.
Totodată, potrivit propunerii ASF, Poliția Română va constata și aplica sancțiunile conform competențelor și atribuțiilor legale potrivit art. 76 din OUG 195/2002:
„Art. 76. - (1) Vehiculele înmatriculate sau înregistrate, cu excepţia celor cu tracţiune animală, care circulă pe drumurile publice, trebuie să aibă asigurare obligatorie pentru răspundere civilă în caz de pagube produse terţilor prin accidente de circulaţie, conform legii.
(2) Poliţia rutieră dispune măsura reţinerii certificatului de înmatriculare sau înregistrare şi retragerea plăcuţelor cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare a vehiculelor neasigurate, aflate în trafic, eliberând dovadă fără drept de circulaţie.
(3) Dacă deţinătorul vehiculului nu face dovada asigurării acestuia, după 30 de zile de la data aplicării măsurii prevăzute la alin. (2), poliţia rutieră dispune radierea din evidenţă a vehiculului.”
Editor : Vlad Mironescu