În urmă cu o lună şi jumătate, un litru de benzină putea fi găsit chiar şi în Capitală cu mai puţin de 5 lei. Între timp, însă, preţurile au crescut, iar litrul de benzină a ajuns aproape 5,4 lei.
România a intrat astfel pe locul 4 în topul scumpirilor europene la carburant din acest an.
„Preţul carburantului final la pompă depinde de foarte mulţi factori, din care acciza este un element. Celelalte elemente ţin foarte mult de cotaţiile internaţionale la produsele finite, la cursul leu-dolar şi la absolut toate cheltuielile care intervin pe ciclu: de rafinare, de logistică, de stocare, de manipulare, de vânzare”, spune Kinga Daradics, directorul MOL România.
Ce-i drept, în aceeaşi perioadă si preţul barilului de petrol a crescut, de la 52,5 la 59 de dolari, iar moneda americană a mai câştigat teren în faţa leului românesc.
Petroliştii se aşteaptă ca preţul barilului să rămână destul de constant în acest an.
„Ţiţeiul probabil va fi între 50 şi 60 de dolari barilul. Aceasta este aşteptarea noastră medie”, spune Mariana Gheorghe, directorul general al Petrom.
Dacă şi cursul de schimb al dolarului se va menţine, până spre finalul toamnei nu ar trebui să vedem mari modificări de preţ la pompă. Apoi, Executivul vrea să reducă TVA de la 24% la 20%, dar şi accizele pe produsele petroliere.
„Reducerea TVA şi reducerea accizelor nu vor aştepta momentul 1 ianuarie 2016, tocmai pentru a nu crea un gol în perioada noiembrie-decembrie în ceea ce priveşte consumul”, a spus Darius Vâlcov, ministrul Finanţelor.
„Dacă vorbim de preţul per litru la benzină, de la un 57% procent de taxe s-ar ajunge undeva la 50-51%, iar la motorină undeva la 48%”, spune Cătălin Dumitru, vicepreşedinte KazMunaiGaz International.
Adică o ieftinire la pompă de aproape 40 de bani pe litru. Aceiași 40 de bani care au fost adăugați anul trecut la prețul litrului de carburant de supraacciza introdusă de Guvern de la 1 aprilie.