Mihai Zorzini are o asigurare de viaţă de câţiva ani, dar recunoaşte că a fost nevoit sa cumpere poliţa la cererea bancii la care are are un împrumut de 20 de mii de euro.
„Am făcut un credit imobiliar şi oricum o făceam, dar făcând şi creditul, a fost nevoie să-l asigur”, a spus Mihai Zorzini, clientul unei firme de asigurări.
Prin acest tip de asigurare, banca se protejează în caz că împrumutatul nu mai poate da banii înapoi. Creditul va fi rambursat de firma de asigurări. Astfel de poliţe acoperă marea parte din piaţa de profil, recunosc asiguratorii.
„Cei mai mulţi clienţi au asigurare acum, datorită faptului că au luat sau vor să ia un credit la bancă şi aproape automat fac şi asigurare de viaţă care să-i protejeze în cazul în care un eveniment i-ar opri de la plata creditului”, a spus Emilia Bunea, director în cadrul unei firme de asigurări.
Tinerii sunt cei mai dezinteresaţi să plătească o asemenea poliţă, asta deşi, în cazul lor, costurile sunt cele mai reduse.
Pentru o persoană de 30 de ani care încheie o poliţă de viaţă care acoperă riscurile de deces şi invalididate pe o perioadă de 10 ani, prima de asigurare porneşte de la 50 de lei pe lună. În cazul unei persoane de 40 de ani, costurile sunt mai mult decât duble. Preţul asigurărilor este considerat de mulţi ridicat pentru puterea de cumpărare a românilor.
„Interesul scăzut face să existe o piaţă îngustă, o piaţă mică, iar o piaţă mică face ca preţul asigurărilor să fie mare”, a spus economistul Bogdan Glăvan.
În prezent, există 12,6 milioane de poliţe de asigurări. Dintre acestea, 2,2 milioane sunt poliţe de asigurări de viaţă. Românii cheltuie, anual, 92 de euro pentru asigurări de tot felul, în vreme ce bulgarii dau 110 euro, potrivit statisticilor europene.
„Asigurările de viaţă nu au fost niciodată spectaculoase în România. În general, omul dacă are nişte bani, preferă să-şi asigure casa şi maşina şi asigurarea de viaţă este pe ultimul loc”, a spus Viorel Vasile, broker de asigurări.
Sunt, însă, şi români dispuşi să-şi asigure bunurile. Tinerii, de exemplu, cumpară poliţe pentru telefoanele mobile sau laptopuri. În Occident, unde piaţa este mult mai dezvoltată, clienţii îşi pot asigura animalele de companie sau chiar parţi ale corpului.