Doar 11 la sută dintre români au făcut cumpărături, în acest an, în magazinele online, arată un studiu al biroului european de statistică. Vecinii bulgari stau ceva mai bine, cu un procent de 18 la sută. În vestul Europei însă, oamenii preferă să cumpere din faţa calculatorului. Britanicii conduc acest top: 81 la sută din populaţie a comandat pe internet. Procente mari sunt şi în Danemarca, Luxemburg, Germania şi Suedia.
Specialiştii au explicaţii pentru reticenţa românilor de a cumpăra pe internet.
„Unul din motive e că nu văd produsul, nu au posibilitatea să atingă sau să vadă exact produsul. Am avut sesizări de genul: mouse-ul acesta este mult mai mic decât am crezut că apare în poză sau telefonul acesta nu e suficient de roșu”, spune Cristina Oprea, directorul general al unui magazin online.
Nu sunt însă singurele motive pentru care magazinele online sunt ocolite de români. Unul din patru se teme să facă tranzacţii cu cardul pe internet, iar 19 la sută se gândesc că nu vor mai putea să returneze produsul.
În plus, românii sunt obişnuiţi să achite produsele cu bani lichizi.
„Opt din zece români preferă să-şi scoată veniturile de la un ATM, doar restul de 20% folosesc cardul”, spune Marius Costin, reprezentantul unei companii de plăţi online.
Majoritatea cumpărătorilor europeni au ceva în comun. Cei mai mulţi comandă haine din magazinele online, iar românii nu fac excepție. Două treimi dintre cei care cumpără pe internet iau articole vestimentare, iar o cincime îşi aleg vacanţele. Tot de aici se mai cumpără cărţi, bilete la spectacole, dar şi jucării.
„Interesul pentru haine a devenit major în România după ce fetele au început să navigheze mai mult pe internet. Până acum ceva vreme erau băieții la putere. Ei intrau, făceau jocuri, se uitau după cărți”, spune Liviu Taloi, consultant în servicii online.
În medie, românii lasă în magazinele online 170 de lei la fiecare comandă.