Elena Sasu are un magazin de cartier, iar afacerea îi merge bine. Clienţi îi sunt românii ocupaţi, care vin târziu de la muncă şi nu mai bat drumul până la hipermarket.
Chioşcurile de cartier au o viaţă lungă doar dacă sunt deschise în locul potrivit. Patru din 10 patroni au afaceri în sectorului comerţului. Cel mai bine se vede acest lucru in cartierele bucureştene, pentru că la fiecare colţ de bloc găsim câte un magazin alimentar.
La fel de bine îi merge afacerea şi lui Cristian Pitulice. Importă vinuri din Italia şi Georgia şi a găsit şi nişa profitabilă - românii care vor vinuri premium. Vinde mai puţin aşa, dar produsele sunt mai scumpe.
„Oamenii erau reţinuţi, când scoteau 80 de lei, 100 de lei pentru o sticlă de vin se gândeau de 3-4 ori, acum e mai usor. Volumul a scăzut, dar preţul per sticlă a crescut”, a spus Cristian Pitulice.
În primele opt luni au fost deschise cu 8% mai multe firme în sectorul comerţului faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Însă, per total, numărul lor a scăzut cu un sfert. Explicaţia este simplă, spun economiştii. Investiţia este mică în sectorul comerţului, iar profitul vine repede.
„Poţi să ai şi jobul tău, nu ai nevoie de mult capital, nu ai nevoie de active imobiliare”, a spus analistul economic Adrian Mitroi.
Dar pentru că sunt afaceri mici, aduc puţină valoare în economie. O treime din cele aproape 500.000 de firme mici şi mijlocii aveau anul trecut afaceri cumulate de 66 de miliarde de lei. Înseamnă mai puţin de 6% din cifra de afaceri a companiilor din România.