Comercianţii folosesc acum case de marcat cu două role de hârtie. Una pe care sunt tipărite bonurile fiscale date clienţilor, iar cealaltă, cu un jurnal al bonurilor, ca dovadă pentru Fisc.
Abia din mai 2017, când toate casele de marcat vor fi conectate direct la serverele ANAF, documentele vor ajunge la Fisc în format electronic. Casele de marcat vor avea un sistem GPRS care va transmite către sistemul ANAF în momentul în care s-a facut un bon.
Problema este de natură tehnică: nu toate regiunile din ţară au semnal de transmitere de date şi nici nu sunt conectate la internet de mare viteză.
„Încă nu sunt puse la punct legile, normele, prin care casele de marcat noi vor trebui avizate”, spune Viorel Rizea, proprietarul unei firme de case de marcat.
Iniţial, micii comercianţi ar fi trebuit să aibă noile case de marcat de la 1 noiembrie 2016, iar firmele mari chiar mai devreme. Toate termenele au fost amânate cu şase luni, potrivit unui proiect al Ministerului de Finanţe.
Specialiştii fiscali spun că o astfel de măsură nu ar trebui să fie întârziată.
„Intrăm într-o normalitate. Retailerii trebuiau să depoziteze acele role pentru ani de zile, aveau poduri pline cu tone de hârtie care reprezentau rolele de hârtie de la casele de marcat”, spune Mihaela Mitroi, specialist fiscal.
Fiecare lună de amânare reprezintă o pierdere pentru bugetul de stat. Potrivit specialiştilor, introducerea caselor de marcat moderne şi, implicit, limitarea tranzacţiilor cu numerar vor duce la o scădere a evaziunii fiscale cu două miliarde de euro pe an.
În România se discută despre introducerea caselor de marcat digitale de cinci ani. Bulgaria le-a introdus deja, din 2011.