Provocările economice ale noului Guvern

Data publicării:
CIOLOS PREMIER agerpres

Măsurile de relaxare fiscală anunţate de fostul guvern sunt în continuare un risc pentru economie în 2016.

Din ianuarie, cota standard a TVA va fi redusă cu 4 procente, la 20%, iar taxa pe dividende scade la 5%.

Cristian Păun, economist: „Nu cred că un guvern de tehnocraţi va reuşi să reformeze foarte mult România pe partea de cheltuieli, nu cred că va reuşi să reformeze pe partea de venituri încasate la buget pentru lipsa asta de interes politic.”

Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal: „Dacă ne uităm în momentul de faţă cu măsurile legiferate, deficitul bugetar anul viitor se îndreaptă spre 2,7 sau 2,8 procent din PIB după estimările noastre. E clar ca anul viitor vom avea un derapaj bugetar foarte mare.”

De asemenea, din 2017 se elimină acciza suplimentară pe carburanţi şi taxa pe construcţiile speciale.

Având în vedere largul consens politic cu care au trecut aceste decizii, nu ne aşteptăm să fie inversate. Totuşi, noul guvern ar putea veni cu un set de măsuri care să ţină sub control daunele provocate de deciziile excesive”, se arată într-o notă a Erste Group.

Schimbarea Executivului este însă o mişcare bună, spun analiştii.

Cristian Păun, economist: „Să reducă în final corupţia, să reducă tot ce înseamnă birocraţia, acordat avize, controlat oameni, cheltuit ban public care rezultă în urma impozitelor pe care le colectează cu destul de multă promptitudine şi destul de multe penalităţi.”

Infrastructura este un domeniu prioritar, pentru a reduce decalajul economic dintre regiuni şi pentru a atrage noi investiţii străine.

Iancu Guda, manager Coface România: „O infrastructură care să reechilibreze diferenţele de nivel de trai în România. În momentul de faţă dacă te uiţi pe o hartă de la vest la est lucrurile sunt din ce în ce mai triste când te duci spre est.”

În acest timp, Guvernul condus de Victor Ponta a tăiat peste un miliard şi jumătate de lei de la Transporturi la ultima rectificare bugetară. Motivul? Lucrările nu se vor putea încheia oricum până la finalul anului. Pe listă se află autostrăzile Sebeş - Turda, Lugoj - Deva şi Orăştie - Sibiu.

Adrian Crivii, analist Cluj: „Noi nu am mai făcut în ultimii 2-3 ani investiţii masive în infrastructură, din buget. Din păcate ne-am bazat pe creştere datorită consumului.”

În primul semestru al anului, economia României a crescut cu 3,7%. Cel mai mult au contribuit comerţul şi transporturile. 

Măsurile din noul Cod Fiscal

Măsuri / Impactul asupra bugetului

Reducerea TVA la 20% / 7,1 miliarde lei

Reducerea impozitului pe dividende la 5% / 1,3 miliarde lei

Schimbările privind legislaţia CAS / 0,7 miliarde lei

Desfiinţarea taxei pe construcţii speciale (din 2017) / 1 miliard lei

Citiți și Salarii mai mari cu 10% pentru toţi bugetarii. Rovana Plumb: Exista nevoia de motivare. Deficitul bugetar va fi respectat

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri