Apple s-a aliat cu rivalii de la IBM pentru a aduce milioane de ipad-uri în casele seniorilor japonezi. Dispozitivele vor veni cu aplicaţii speciale pentru aceştia, nu doar programe de socializare prin care pot comunica cu rudele dar şi softuri de monitorizare a sănătăţii.
Aplicaţiile vor fi concepute să le amintească, de exemplu, să îşi ia medicaţia, să urmeze dieta recomandată de medic şi să facă exerciţii fizice.
Iniţiativa le oferă americanilor acces la o piaţă uriaşă, dar puţin atacată de alte companii.
Un sfert din populaţia Japoniei e formată din persoane de peste 65 de ani.
Ritmul îmbătrânirii s-ar putea să fie totodată o oportunitate pe termen lung pentru Apple. În 2055 se estimează că aproape 4 din 10 japonezi vor avea mai bine de 65 de ani. Iar situaţia e similară şi în unele ţări europene.
Directorul Apple a anunţat deja că tabletele speciale pentru vârstnici vor ajunge în multe alte ţări unde statul se confruntă cu îmbătrânirea populaţiei şi implicit cu creşterea cheltuielilor de sănătate. Anunţul programului a fost făcut la scurt timp după ce Apple a raportat o scădere de aproape 30% a vânzărilor de iPad.
Produsul e pe o pantă descendentă de doi ani. Dacă în al doilea trimestru al lui 2013, compania vindea aproape 20 de milioane de tablete, în aceeaşi perioadă a acestui an a vândut cu aproape 40% mai puţin. Acum direcţionarea atenţiei către seniori vine ca un bandaj pe rănile unui produs important pentru Apple, dar care se pierde sub propriile neajunsuri. Tabletele au fost canibalizate de iPhone-ul cu ecran mare şi oricum o mare parte a pieţei a fost destul de rezistentă de la bun început la răspândirea tabletelor.
Seniorii însa sunt nişa neglijată până acum. Datele companiei de cercetare Pew Research dovedesc că relaţia vârstnicilor cu tehnologia a fost subestimată. 60% dintre seniorii americani folosesc internetul, iar trei sferturi dintre ei o fac în fiecare zi.
Apple şi IBM vor lucra cu Japan Post, iar programul e parte dintr-o iniţiativă mai largă a guvernului de la Tokyo prin care se urmăreşte monitorizarea seniorilor şi conectarea acestora la tehnologiile digitale. Prin natura ei, afacerea e una complet diferită - Apple nu va mai vinde direct consumatorilor, face o afacere cu o entitate de stat care vine cu subvenţii. Vârstnicii vor primi tabletele gratuit. Astfel, sunt şanse mici de migrare a consumatorului final către Android sau un alt rival al Apple.