Privatizarea CFR Marfă. Răgaz la plată pentru Gruia Stoica
Statul vrea să îi acorde un răgaz patronului GFR, Gruia Stoica, pentru a plăti diferența de bani, de la cele 30,2 de milioane deja virați, pentru preluarea companiei feroviare de marfă. Ministerul Transporturilor a solicitat deja un punct de vedere Consiliului Concurenţei. Pentru a împinge termenul limită dincolo de 11 octombrie trebuie însă modificată Hotărârea de Guvern prin care s-au aprobat condiţiile de privatizare. Iar acest lucru nu se face decât printr-un nou act normativ, care să fie aprobat în şedinţa de Guvern de săptămâna viitoare.
30,2 de milioane de euro din cele 202 licitate a plătit până acum Grup Feroviar Român pentru 51 la sută din pachetul de acţiuni al CFR Marfă: 10 milioane garanţie şi 20,2 milioane de euro avans, ultimii bani fiind viraţi aseară.
Gruia Stoica, patronul GFR, a trebuit să se împrumute de la trei bănci pentru a strânge banii de avans. Pentru restul banilor, aproape 172 de milioane de euro, mai are la dispoziţie o săptămână, conform hotărârii de Guvern publicată în Monitorul Oficial la jumătatea lunii august. Cel puţin asta rezultă din hotărârea de Guvern prin care s-a aprobat contractul de privatizare. Guvernul, însă, vrea să mute termenul limită de pe 11 octombrie până după avizul Consiliului Concurenţei.
„Bine că a plătit cele 20 de milioane de euro, se adaugă la garanție. Acum trebuie să discutăm să ne spună Concurența când putem face tranzacția”, a spus premierul Victor Ponta.
Ministerul Transporturi a cerut deja un punct de vedere Consiliului Concurenţei.
„Ne-a spus că se gândeşte la o modificare a hotărârii de Guvern prin care s-a aprobat contractul şi că vrea să ştie care este termenul în care estimăm noi că vom finaliza analiza. Din momentul în care e completă, dacă e o analiză normală, simplă, durează 45 de zile, dacă e complexă şi cinci luni. În medie durează două luni de când primim notificarea și o lună de când e completă”, a explicat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Dar, deocamdată, documentele trimise de GFR nu sunt complete. În următoarele 20 de zile, Gruia Stoica trebuie să prezinte şi anexele contractului de privatizare, precum şi date referitoare la afacerile pe care le are în derulare. Prin urmare, abia la începutul lunii decembrie ar putea veni, cel mai devreme, un răspuns din partea Consiliului Concurenţei privind preluarea CFR Marfă de către GFR.
Până atunci, GFR nu vrea să dea restul banilor. „Ulterior avizării tranzacţiei de către Consiliul Concurenţei şi îndeplinirii condiţiilor din contract, cumpărătorul va achita diferenţa, finalizându-se astfel privatizarea”, se arată într-un comunicat al Grup Feroviar Român.
Reprezentanţii companiei mizează pe ambiguitatea actul normativ prin care a fost aprobată privatizare, explică cei de la Consiliul Concurenţei.
„Textul este neclar în hotărârea de guvern de astă vară. Şi noi le-am scris atunci că s-ar putea interpreta că e nevoie pentru plată de decizia nostră”, a subliniat Bogdan Chiriţoiu.
Pentru a clarifica lucrurile, Ministerul Transporturilor lucrează la proiectul prin care se modifică hotărârea de Guvern anterioară.
Termene amânate constant
Hotărârea de Guvern a fost publicată în Monitorul Oficial la două luni aproape de la anunțarea câștigătorului pentru privatizarea CFR Marfă.
„Cu CSAT-ul, ne-am lămurit, nu ştie domnul preşedinte nimic de rău despre CFR Marfă, că dacă ştia spunea la CSAT. Nespunând la CSAT, publicați hotărârea de guvern, intrăm în procedură normală şi, în general, cine n-are nimic de spus nu ştiu de ce vorbeşte, dar e bine că am lămurit-o, că de fapt nu ştie nimic și că nu are nicio problemă cu CFR Marfă. Vă rog să mergeţi mai departe şi cu celelalte lucruri care țin de activitatea de zi cu zi şi îmi exprim speranţa şi dorinţa ca un ministru definitiv să preia de săptămâna viitoare toate lucrurile care...”, a spus atunci premierul.
În 5 august, președintele Traian Băsescu a declarat că Guvernul ar trebui să desfăşoare toate demersurile pentru a nu bloca privatizarea CFR Marfă, respectiv să publice în Monitorul Oficial hotărârea de Guvern privind compania feroviară şi să nu pună statul în situaţia de a plăti despăgubiri.
„Pe 24 iulie, Guvernul a emis hotărârea de guvern privind aprobarea condițiilor principale pentru CFR Marfă, dar a uitat s-o publice în Monitorul Oficial. (...) Deci, o dată cu adoptarea hotărârii și pulicarea în Monitorul Oficial sunt 30 de zile în care câștigătorul licitației trebuie să vină cu 20,2 milioane euro garanție, după cele 30 de zile mai urmează 30 de zile în care câștigătorul licitației trebuie să depună toți banii: 202,2 milioane de euro. Faptul că nu se publică în MO hotărârea de guvern împiedică semnarea contractului și de aici toate efectele. În eventualitatea în care câștigătorul nu are bani, guvernul nu poate executa garanția deja depusă. Practic, procesul este în aer, dar se iese inclusiv din agajamentele cu Fondul, Banca Mondială și UE”, atrăgea atenția șeful statului.
Mai mult, în 9 august, preşedintele Partidului Mişcarea Populară (PMP), Eugen Tomac, îl avertiza pe premierul Victor Ponta că, dacă nu publică HG 526/2013 privind privatizarea CFR Marfă, va depune plângere penală împotriva sa pentru „abuz în serviciu contra intereselor publice”.
Datele pentru parafarea contractului s-au schimbat mereu de când a început privatizarea. Iniţial, semnarea documentului trebuia făcută în cinci zile de la aprobare, în urmatoarele zece trebuiau virate 10 procente din suma de câştigătorul licitaţiei, iar în doua luni trebuia să intre toţi banii.
Ulterior, fostul ministru Relu Fenechiu a evitat să anunţe data semnării, iar termenele de plată s-au modificat. Toţi banii ar fi trebuit încasaţi în 10 zile de la avizul Consiliului Concurenţei, dar nu mai mult de 150 de zile de la parafararea înţelegerii.
Relu Fenechiu, fostul ministru al Transporturilor, spunea, în 3 iulie: „Eu sper ca joia viitoare putem semna contractul. Ca ministru al Transporturilor, am redactat contractul și l-am trimis spre avizare de săptămâna trecută”.
Licitaţia pentru compania feroviară a fost câştigată de Grup Feroviar Român pe 20 iunie. Compania a oferit 202 milioane de euro pentru pachetul de 51% dintre acţiunile operatorului feroviar şi s-a angajat să facă investiţii de alte 200 de milioane de euro.
- Etichete:
- cfr marfa
- privatizarea cfr marfa
- gruia stoica
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News