Exclusiv Sorin Grindeanu, la Digi24.ro: Dacă se face rotația potrivit protocolului, în Guvern nu mai rămân
Data actualizării: Data publicării:
Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor, a declarat la Interviurile Digi24.ro că pensiile speciale trebuie eliminate de tot pentru a nu pierde banii europeni din PNRR. Acesta a vorbit despre reducerea cheltuielilor guvernamentale, despre ancheta de la Aeroportul Otopeni, dar și despre problemele de la CFR Marfă și CFR Călători. Despre măsurătorile pe canalul Bâstroe, Grindeanu spune că vor fi gata la finalul acestei săptămâni. Ministrul a mai spus că după rotația guvernamentală, care presupune și schimbul de ministere cu PNL printre care și ministerul Transporturilor, nu va mai rămâne în Guvern.
Principalele declarații:
- Reforma pensiilor speciale. „Părerea mea personală - am transmis-o și colegilor mei de partid- trebuie adoptată soluția radicală: fără pensii speciale. Dar deloc. Nu merge altfel această chestiune. Asta este părerea mea. Aceste lucruri trebuie eliminate total. Dacă nu se va adopta această chestinue, eu nu văd la ce soluție se va ajunge ca acele 3 miliarde să nu fie retrase. România nu își permite să piardă 3 miliarde din PNRR. Îmi susțin această soluție. Sigur că o să îmi atrag critici, dar eu cred că altă variantă nu merge.
- Ce au spus colegii? Mi-am spus punctul de vedere, o să vedem zilele următoare mai ales că a venit și această scrisoare de la Comisiei și eu cred că trebuie să luăm o soluție.
- Riscă Transporturile să piardă bani? Nu am pierdut niciun euro când s-au ajustat cele 2 miliarde. Motivat de faptul că România are mare nevoie de infrastructură. Dacă mai și reduci sume de acolo lucrurile nu merg în ritmul asumat. Acum, dacă noi ne permitem să mai pierdem și alte 3 miliarde, e vorba și de celelalte ministere care nu cred că își permite angajând anumite proiecte. Așa că decizia trebuie să fie una care să ducă spre ceea ce spuneam mai devreme.
- Cine se opune acestei reforme? E o discuție corectă pe fond, aceea de a separa militarii care sunt într-o formă nu neapărat speciali, care au fost în teatre de război și care nu ar trebui să fie în categoria aceasta. Ar trebui să extragem această zonă. Dar nu mi se pare normal pe zona asta de justiție să se iasă la pensie la 50 de ani, sau chiar mai devreme. Și pe alte zone. Când ajungi la 50 de ani chiar ai experiență care să ducă la un act mai bun și acțiuni mai bune în justiție. Și nu e vorba doar de vârsta de pensionare. E vorba și de cuantumul acestor pensii. Care, ce să vezi, de fiecare dată când vorbim de chestiuni din justiție e neconstituțional.
- Gaura de 20 de miliarde de lei de la buget. Riscă Guvenrul să rămână fără bani? Nu cred, dar cheltuielile la stat trebuie reduse. Decizia guvernului de reducere eu chiar o susțin și cred că e una corectă.
- Execuția la minsterul Transporturilor va fi dublă față de acum doi ani, 28 de miliarde. Faptul că noi anul trecut am semnat contracte de peste 10 miliarde de euro, pentru a da front de lucru pentru următorii ani, se va vedea în anii următori. În momentul în care semnezi aceste contracte ai nevoie de bugete din ce în ce mai mari și aceste lucruri se vor vede.
- Anul acesta vor fi 100 de kilometri minim de autostradă sau drum expres. Anul viitor vor fi mai mulți pentru că în 2024 și 2025 se vor termina foarte multe contracte. În anul 2022, la Ministerul Transporturilor s-au semnat contracte cât în 5 ani la un loc.
- De unde face Guvernul economie? La ministerul Transporturilor 80% din buget sunt pe investiții. Nu ai cum să tai așa ceva. Se vor face reduceri poate din zone unde procentul e cu totul altul, undei ai 80% cheltuieli curente și 20% investiții.
- Eliminarea pragului pentru abuzul în serviciu. Eu refuz de vreo șapte ani să fiu parte la discuții legate de justiție și colegii mei știu acest lucru. Nu am fost nici azi la vot, fiind deputat. Refuz să îmi dau cu părerea, atâta timp cât trebuie să vorbească specialiștii. Dacă ministerul Justiției a considerat că asta e soluția cea mai bună, foarte bine.
- E o discuție pe care o evit de când vorbeam de OUG13, de OUG14 pe care mi-am asumat-o și de unde a început tăvălugul tenisiunilor mele cu Liviu Dragnea care a culminat cu celebra moțiune de cenzură. Trecând peste acele realități mi-am impus acest lucru, să nu îmi dau cu părerea pe chestiuni de justiție pentru că nu sunt jurist.
- Ați văzut coocking showul lui Liviu Drangea? Da, nu puteam să nu îl văd, că a fost viral. Să știți că se pretează. În puținele momente pe care le-am avut împreună și unde putea să își etaleze calitățile, chiar știe. Acolo cred că va avea succes.
- Toate loturile de pe A7 sunt în lucru. Se merge cu o viteză foarte bună.
- Am fost pe A0 sud, acolo sunt 3 loturi, 2 dintre ele sunt în execuție, al treilea, o companie din Grecia. Pe cele două lucrurile merg bine, unul din loturi va trebui finalizat vara aceasta, celălaltă anul acesta. Sunt spre 34 de kilometri. Acest A0 Sud care e autostrată ar trebui să facă legătura între A1 și A2. Cel de al treilea va fi finalizat în aprilie 2024. Sunt mulțumit de ritmul de execuție pe cele două loturi pe care le-am văzut azi. Au toate șansele să se înscrie în termen. În schimb am tras și un semnal de alarmă pe ceea ce înseamnă lotul 1 care este la 30% și care în luna mai trebuie să fie la 50%, e vorba de compania din Grecia.
- A0 nord sunt patru loturi, două dintre ele sunt foarte mulțumit de cum lucrurile unde e o companie românească. Pe al treilea lot s-a semnat contractul cu o companie din China. Au fost patru decizii ale instanței care ne obligă să semnăm cu această companie. Ultimul lot este asemănător cu istoria de la Aeroportul Otopeni pe care o vedem pe stenograme. Vă dau un exemplu, compania a decis de câteva ori că o altă companie a câștigat. S-a mers la CNSC s-a mers în instanță, într-un final, ultima decizie a unei instanțe a fost: nu e câștigător asta pe care l-ați dat voi la CNAIR, e cealaltă. Procedural îi chemi să vină cu actele să semnezi contractul, au termen două săptămâni. Nu au venit. Automat, conform legii, treci la următorul. Ce credeți că s-a întâmplat? Compania care nu a venit cu documentele a contestat. Mi se pare o formă de sabotare. Mi se pare de noaptea minții.
- Ancheta de la Aeroportul Otopeni. Eu am cerut fostului director să facă rapid licitație. Dacă o să cereți documente de la Aeroport o să vedeți că eu am venit ministru la final de 2021, în ianuarie au lansat licitația. De ce îmi doresc să se întâmple, pentru ca aeroportul să câștige mai mulți bani. S-a pornit licitația dar cu chichițe de tot felul. S-au dus pe tot felul de constestații ajungându-se în situația să nu poți să faci această licitație. Nu cunosc pe niciunul dintre acei oameni. Nu i-am văzut. L-am întrebat pe președintele partidului, la fel. Să vorbești despre mine, „Sorin”, „Marcel”, și-au făcut un scenariu din acesta să câștige contracte acolo.
- Vă spun că au avut și câteva decizii favorabile, vorbesc de instanțe. Una spunea: Compania să permită uneia dintre aceste firme să realizeze caietul de sarcini. E de noaptea minții. În mod normal, când începi o licitație în ianuarie, nu ai cum să nu o termini.
- E foarte bine că a început această anchetă. La sfârșitul anului trecut, managerul, care e singura persoană cu care discut de la aeroport, mi-a spus: „Ce facem? Că la ce mi-au făcut aștia nu o să reușesc să închid licitația și nu o să mai avem serivicii pe aeroport. Și atunci au venit cu această propunere (n.red. de prelungire).
- Corpul de control nu face anchetă în ceea ce privește firmele de acolo. Eu mă îndoiesc de sumele vehiculate drept șpagă. Eu zic să așteptăm să vedem ancheta. Punct pozitiv aș aminti faptul că am speranța că toate aceste lucruri se vor desfășura pe repede înainte și vom putea ține această licitație.
- Sunteți mulțumit de cum arată Aeroportul Otopeni? E principala poartă de intrare în țară. La cum vedem lucrurile în stenogramele acestea vedem foarte multe interese. Că oamenii aștia nu au fost inventați acum. Nu sunt mulțumit de cum arată. Sunt foarte multe lucruri de făcut.
- Aeroportul Băneasa. Ce se întâmplă cu el? Am să îl rog pe managerul companiei să facă o conferință de presă pentru că dacă e să extindem anumite lucruri o să vedeți că anumite investiții sunt fără noimă. Sunt informații cât se poate de interesante.
- Să știți că a fost o tactică în acești 30 de ani în ceea ce înseamnă de exemplu CFR în România: să ai grijă să trimiți în faliment companiile statului ca altele să ia pe nimic aceste active și să prospere. La stat nu erau cum trebuie, în privat prosperă.
- De exemplu, CFR Marfă. De pe vreme domnului Boc au cerut închiderea, insolvență. Am fost inclusiv eu la Bruxelles și am spus „da, CFR Marfă se află într-o situație imposibilă cu 4,5 miliarde de lei datorii și care e în acea formă premergătoare falimentului”. Am propus o soluție de tip AlItalia.
- Ce am găsit la CFR Marfă? Am găsit un director care a stat doar o lună și ceva care era pus de un ministru dinaintea mea și fratele acestui director e consilier al acelui ministru care e consilier al domnului Drulă și care a avut grijă înainte de a pleca să mai semneze un contract păgubos. Dacă pe CFR Marfă ar costa-o 100 de euro transportul la ceva, ei mergeau și semnau pe un cost de 50 de euro. A semnat acest contract și a plecat în privat la o firmă concurentă cu CFR Marfă.
- Partea bună: S-a numit un director din interior, tânăr, niciun fel de susținere politică, i-am cerut un singur lucru: să se raporteze doar la mine, să fie convins că are susținerea ministrului și să renunțe la toate contractele dezavantajoase ale CFR Marfă. Presiunile la care a fost supus, amenințările, șmecherii de tipul următor: lasă că facem noi o licitație și o să pierdeți. Eu i-am zis, foarte bine, mergi cât să fie în câștig CFR Marfă. De ce vă dau aceste amănunte? Pentru a vă arată că de fiecare dată probabil a funcționat acest tip de discuție și s-a dus în cap CFR Marfă. În doar un an, CFR Marfă a trecut pe profit operațional.
- De 20 de ani nu s-a cumpărat nicio garnitură nouă de tren în România. Când de 30 de ani de zile nu a mai fost o prioritate acest tip de transport pentru statul român, nu doar că nu s-au investit destui bani, ci inclusiv industria care ține de acest tip de transport s-a închis. Au mai rămas câteva puncte care sunt legate de acest tip de transport. Sigur că anul acesta vor veni primele garnituri de tren noi, deja sunt contractate 37 de garnituri noi și sunt în licitație vreo 80 de alte garnituri cu tot cu locomotivă. Sunt doar locomotive în plus care sunt achiziționate. Toate aceste lucruri se întâmplă în perioada următoare. Dar ca să pornim întreaga imagine, sunt lucruri care de 30 de ani s-au închis și necesită o perioadă de timp pentru repornire.
- La CFR Călători a fost selectat pe legea 109 Consiliul de Administrație și sunt în plin proces de selecția a noului director general. Am cerut AGA să ceară acestui CA să facă o analiză a managementului domnului Preoteasa.
- Problemele de la CFR Călători. Pentru mine a fost surprinzător că acea locomotivă implicată în accidentul de la Galați a ieșit din revizia tehnică în acea dimineață. Pe incidentul de la Videle a fost o eroare umană. Poți să ai cele mai noi trenuri și performante sisteme.
- Va trebui să se păstreze acest ritm de investiții în zona feroviară, pentru că altfel sunt inevitabile aceste lucruri.
- Probleme de personal? Eu îmi doresc să intre în vigoare Statutul Feroviarilor. Ar fi trebuit să intre în vigoare din 2019.
- Legat de școala pe care o fac lucrătorii, sunt lucruri pe care vor trebui să le îmbunătățească. Sunt semne că sunt mai permisivi pentru că salariile sunt foarte mici.
- Canalul Bâstroe, știm ce adâncime are? Cum s-a desfășurat totul. La începutul acestui an, anumite instituții au fost sesizate de către Paza de Coastă de la MAI că se întâmplă anumite lucrări de dragare pe Chilia. După care ministerul Transporturilor din Ucraina a anunțat public, pe site, că s-au făcut lucrări pe Bâstroe, după care portul Ismail a anunțat navele că pot să vină cu pescaj mai mare că s-a adâncit. Colegii mei au considerat necesar să chemăm ministerul de Interne, MAE și de acolo desfășurarea o știți.
- S-au terminat măsurătorile pe brațul Chilia și acum suntem în perioada în care se fac acele măsurători, atât pe canalul Solomonov cât și Bâstroe care sunt 100% pe teritoriul ucrainean cu o singură navă ucraineană. Există doi experți români pe acea navă. Probabil că până la finalul săptămânii se vor termina aceste măsurători pe Bâstroe.
- În momentul în care au existat aceste anunțuri oficiale ale Ucrainei, cred că faptul că aflăm până la urmă ce adâncime e acolo e cel mai bine. Faptul că ar fi trebuit să ne facem că ascundem acest adevăr de abia atunci cred că vom face jocul unora sau altora. Niciodată adevărul nu e împotriva cauzelor corecte. Dacă încerci să ascunzi adevărul eu cred că într-un final faci jocul celor care au pornit acest război: Putin și Rusia. Niciodată nu s-a pus în balanță ajutorul.
- Pe Chilia s-a adâncit? Da, dar aceste analize vor fi prezentate când se vor termina măsurătorile.
- Ce se întâmplă dacă se va constata că s-au făcut adânciri? Să ajungem acolo. Singura cale navigabilă e brațul Sulina. Noi am acordat anul trecut dreptul Ucrainei de a folosi Chilia și canalul Bâstroe pentru nave cu pescaj mic. E foarte bine că am făcut acest lucru, dar, totodată din vigoare e un singur lucru în tratate internaționale.
- E negociabil protocolul din Coaliție? Dacă toată lumea e de acord, automat se schimbă protocolul. Dacă există opoziție din partea unei singure părți semnatare va rămâne protocolul în vigoare.
- Amânare până în septembrie? Nu. Sunt convins că această rotație se va întâmpla.
- E îngrijorat PSD de creșterea partidelor extremiste? Am văzut sondaje care îmi arată o anumită creștere pe zona AUR, mă îngrijorează, dar mai e mult până la alegeri.
- Dacă se face rotația potrivit protocolului, în Guvern nu mai rămân.
- Președinte la Cameră? Asta o să vedem.
- Etichete:
- cfr
- cfr marfa
- pensii speciale
- ministerul transporturilor
- ministrul transporturilor
- canalul bâstroe
- sorin grindeanu
- interviurile digi24.ro
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News
Top Citite
Recomandările redacţiei
Te-ar putea interesa și:
Partenerii noștri