ACTUALIZARE 17.50. Adrian Thiess, reprezentantul firmei Donau-Finanz Austria, a declarat pentru Digi24 că data de 20 este certă pentru deschiderea ofertelor şi a subliniat că la negocieri va cere clarificări legate de mai multe aspecte.
„În negocieri o să cerem şi noi anumite condiţii pe care le am în faţă în mare parte, pe care Ministerul va trebui să ni le acorde. Sunt multe lucruri care trebuie clarificate. Legate de datorii, de foarte multe aspecte. Sunt cel puţin 20 şi ceva de puncte”, a spus Adrian Thiess.
La rândul său, Gruia Stoica, proprietarul Grupului Feroviar Român, a declarat la Digi24 că a participat la privatizări în Ungaria, în Mutenegru, va participa în Bulgaria: „Ştim ce înseamnă.. şi cât timp îţi trebuie la o societate de anvengura CFR Marfă”.
Cinci mii de euro au plătit cele trei companii interesate de preluarea CFR Marfă pentru a şti pe ce dau banii. Astăzi, li se cere să-şi reafirme interesul pentru privatizarea transportatorului feroviar şi să facă primele observaţii pe viitorul contract de vânzare-cumpărare.
Urmează apoi negocieri cu fiecare investitor în parte şi licitaţia cu oferte în plic. Guvernul s-a angajat în faţa Fondului Monetar Internaţional că va privatiza compania până pe 20 iunie. Cel puţin 180 de milioane de euro vrea Ministerul Transporturilor pe 51% din acţiunile CFR Marfă.
„Îmi menţin declarația că, dacă din cauza mea sau a oamenilor din minister procedura nu se finalizează, îmi dau demisia”, spune Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor.
În cursa pentru preluarea a 51% din acţiunile CFR Marfă sunt aceleaşi trei companii, ale căror oferte nu au putut fi acceptate de comisia de privatizare decât după relaxarea condiţiilor de participare, respectiv după coborârea cifrei de afaceri pe ultimii trei ani la numai 20 de milioane de euro.
Unul dintre candidaţii la preluarea CFR Marfă este operatorul privat de transport marfă şi călători, Transferoviar Grup. Participă la licitaţie alaturi de fondul de investiţii austriac, Donau-Finanz, care rulează afaceri anuale de 2 miliarde de euro.
Şi Grupul Feroviar Român, principalul concurent al companiei de stat, s-a înscris în cursă. La conducerea grupului se afla omul de afaceri Gruia Stoica.
Cel de-al treilea investitor interesat de prealuarea CFR Marfă vine de peste Ocean. Omnitrax este una dintre cele mai mari companii feroviare private din America de Nord, care ofera servicii de management pentru operațiuni feroviare.
CFR Marfă a acumulat în ultimii cinci ani pierderi de 1,2 miliarde de lei şi datorii de alte două miliarde.
Cine va câştiga, însă, licitaţia va cumpăra o societate curăţată de datorii. Ministerul Transporturilor va transforma în acţiuni datoriile de aproape 1,5 miliarde de lei pe care CFR Marfă le are la stat.