Actualizare 21:25: Potrivit unui comunicat la companiei GFR, privatizarea CFR Marfă a încetat în mod oficial.
Actualizare 20:40: Potrivit surselor Digi24, la această oră, în Ministerul Transporturilor, se poartă negocieri intense și se redactează acordul de încetare a contractului de privatizare a CFR Marfă.
Potrivit surselor din Ministerul Transporturilor, privatizarea CFR Marfă va fi reluată mâine de la zero.
Surse Digi24 au spus că nu au fost îndeplinite condițiile de privatizare, prin urmare, procesul de privatizare va fi stopat.
Deocamdată nu se știe care condiție nu a fost îndeplinită și ce parte nu și-a îndeplinit condițiile.
Informația nu a fost confirmată oficial până la această oră de niciuna dintre părți.
În urmă cu puțin timp s-a terminat prima întâlnire între GFR și Comisia de privatizare, iar astăzi urmează o a doua întâlnire între cele două părți. Gruia Stoica se află încă la Ministerul Transporturilor.
Decizia vine după ce Gruia Stoica, proprietarul GFR, a declarat la Digi24 că, în dosarul CFR Marfă nu există nicio condiție și niciun termen de plată. El a precizat că, după ora 15, se întâlnește cu membri ai comisiei de privatizare a companiei de stat, pentru a vedea „cine și-a îndeplinit” obligațiile contractuale.
Ionel Blănculescu, consilier onorific al premierului Victor Ponta, a comentat situația actuală, în direct, la Digi24.
Ionel Blănculescu, consilier onorific al premierului, și-a exprimat speranța că „poate, în ultima secundă, se va găsi soluția de compromis care să rezolve probleme într-un mod eficient pentru ambele părți”. Totuși, Ionel Blănculescu a admis că „un compromis ar fi putut exista dacă s-ar fi modificat acel termen” de 60 de zile, care expiră astăzi.
În opinia consilierului, nu este vorba despre un eșec, ci despre un „transfer al procedurii în sfera litigioasă”.
Ionel Blănculescu a mai spus că „la nivelul comisiei de licitație s-a văzut clar dimensiunea incompetenței, a modului în care s-a desfășurat acest proces”.
„Încă din momentul apariției acelei hotărâri de Guvern în care au fost impuse cele 60 de zile, în condițiile în care în același articol exista un alt deadline pentru această privatizare, și anume îndeplinirea cumulativă a unor condiții despre care toți știam că vor dura luni de zile, inclusiv conversia, inclusiv aprobarea, inclusiv avizul de la Consiliul Concurenței. Era cert de la momentul respectiv că termenul de 60 de zile nu va fi un termen rezonabil”, a adăugat consilierul onorific.
Doar trei companii s-au înscris în cursă pentru privatizarea CFR Marfă: Grup Feroviar Român, asocierea dintre Transferoviar Grup şi fondul de investiţii austriac Donau-Finanz şi compania americană OmniTRAX. Pentru că nu aveau actele în ordine, nu au reuşit să treacă în etapa următoare, iar procedura de privatizare a fost reluată. Nu înainte, însă, ca autorităţile să relaxeze condiţiile de participare, prin coborârea cifrei de afaceri de cinci ori. La a doua încercare, s-au înscris în competiţie aceleaşi trei companii, iar de data aceasta, ofertele le-au şi fost acceptate.
Surpriza a venit ulterior, când OmniTRAX au fost descalificată, iar pe ultima sută de metri consorţiul Transferoviar Grup şi Donau-Finanz s-a retras din competiţie. Astfel, CFR Marfă a rămas cu un singur ofertant: Grup Feroviar Român. Pe 20 iunie, acesta a fost declarat câştigător, cu o ofertă de 202 milioane de euro.
„După mai multe ore, șapte ore, pot să vă anunț că a ieșit fumul alb”, anunța fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, în 20 iunie.
Preşedintele Traian Băsescu a criticat modul în care Guvernul a gestionat privatizarea.
„Compania feroviară de marfă trebuie să fie privatizată cu ajutorul unui investitor strategic. În mintea mea, un investitor strategic ar fi fost Deutsche Bahn, French Railways, Austrian Railways, American Railways”, spunea Traian Băsescu în 16 iulie.
La scurt timp după aceea, Relu Fenechiu îşi pierdea funcţia de ministru, dupa ce a fost condamnat în primă instanță într-un dosar de corupție, iar interimatul era preluat de Victor Ponta. A urmat o lună şi jumătate în care premierul şi preşedintele şi-au pasat responsabilitatea privatizării, iar procedura a fost blocată.
Abia la jumătatea lunii august, Guvernul a publicat principalele condiţii din contract, iar actul a fost semnat pe 2 septembrie. Câştigătorul licitaţiei condiţiona însă plata banilor de avizul Consiliului Concurenţei.
Aviz care ar putea dura până la finalul anului. Totuşi, GFR a plătit 30 de milioane de euro din suma promisă, urmând ca plata finală să fie făcută astăzi.
Între timp, pierderile CFR Marfă se adâncesc. La finalul lunii septembrie, compania avea o gaură de aproape 140 de milioane de lei.