Companiile feroviare de marfă din Germania şi Polonia, Deutsche Bahn şi PKP Cargo sunt printre cei mai puternici candidaţi. Dar lista va fi cu siguranţă mult mai lungă. Şi aproape sigur va cuprinde şi companii locale. Potrivit unor surse sindicale, printre acestea se numără şi principalul concurent al CFR Marfă. Condiţiile de calificare nu sunt o problemă pentru aceste companii. Şi nici garanţia solicitată de statul român.
„Este vorba despre o privatizare cu un investitor strategic, cu o garanţie de participare de 10 milioane de euro”, a spus ministrul Finanțelor Daniel Chițoiu.
Scopul solicitării acestei garanţii este clar. „Ne scutesc de circ şi de alte evenimente precum cele de anul trecut, de la Oltchim. Dar asta nu înseamnă că avem garantat succesul”, a declarat premierul Victor Ponta.
Suma reprezintă 17% din valoarea întregii companii. Cu alte cuvinte, statul vrea să obţină 61,5 milioane de euro, în condiţiile în care doar fierul din vagoane valorează de cinci ori mai mult, între 200 şi 300 de milioane de euro.
În rândul statelor din regiune, doar Ungaria şi-a privatizat compania feroviară de marfă. Şi Bulgaria încearcă acelaşi lucru. Dar din cauza datoriilor imense pe care le are operatorul local, procedura este una de durată. În plus, guvernul bulgar vrea să obţină o sută de milioane de euro. Adică aproape dublu faţă de valoarea CFR Marfă.