Euroins nu are probleme pentru prima dată. Ani de zile a fost un fel de haiduc al pieței de asigurări și chiar anul acesta a vândut 1,2 milioane de polițe RCA. Numai că, după ce ani de zile compania cu capital bulgăresc a fost suspectată că vinde polițele prea ieftin pentru a mai avea și de unde să-și despăgubească clienții, anul acesta Euroins s-a aflat pe primul loc în topul celor care efectiv au plătit despăgubiri celor implicați în accidente rutiere.
Totuși, în condițiile în care Euroins deține un sfert din polițele RCA din România, Autoritatea de Supraveghere Financiară a decis nu numai că e nevoie de o majorare de capital, ci și de o mai mare supraveghere a companiei.
Euroins trebuie să facă însă raportări lunare către ASF pentru a demonstra că încearcă să se redreseze. De altfel, planul de redresare va fi făcut de cei de la Euroins şi trebuie să fie aplicat timp de un an. În cazul în care compania acoperă cele două sute de milioane de lei pe care Autoritatea de Supraveghere le cere, atunci procedura specială se anulează.
Potrivit Autorităţii pentru Supraveghere Financiară, niciuna dintre poliţele deja emise nu va avea de suferit, ba din contră, Euroins încă mai are dreptul să vândă poliţe de asigurare şi să facă lichidări de daune.
Dacă într-un an de zile acționarii Euroins nu majorează cu 200 de milioane capitalul, abia atunci compania va avea soarta Astra.
La începutul lunii septembrie, ASF a depus la Tribunalul Bucureşti cererea de deschidere a procedurii de dizolvare a companiei de asigurări Astra, dar o decizie în acest sens nu a fost încă luată de instanță. Astra a ajuns în această situaţie după ce nu a reuşit să îşi majoreze capitalul cu 425 de milioane de lei.
Euroins este a treia companie de asigurări care are probleme serioase. Au mai fost Astra şi Carpatica Asig. Astra e la un pas de faliment, firma lui Ilie Carabulea e încă pe piaţă. Situaţia Euroins seamănă mai mult cu cea a Carpatica Asig decât cu cea a Astra.
La aceasta din urmă procedurile au fost mai dure, acţionarii au fost îndepărtaţi de la decizie, a fost adus un adminstrator special, care a constatat până la final că treaba nu merge.
La Euroins decizia va rămâne în mâna boardului actual, doar că va trebui să ia măsuri care să ducă la redresarea firmei. Va fi supraveghetă îndeaproape.
ASF a luat această decizie după ce a constatat că acţionarii, bulgari, trebuie să aducă mai mulți bani de acasă pentru a menţine compania în cerinţele de capital. Aceștia au venit cu 200 de milioane de lei, în două etape, dar autoritatea consideră ca are nevoie de dublu. Cei de la Euroins au contestat cerințele ASF și e o întreagă dezbatere.
Sunt cerințe de capital mai dure pentru că de anul viitor intră în vigoare un nou sistem de evaluare, Solvency 2. Iar Euroins spune că nu trebuie să ajungă încă acolo.
Testele de stres făcute în primăvară au arătat ca asigurătorii din România au nevoie de aproximativ 1,6 miliarde de lei pentru a îndeplini criteriile de solvabilitate cerute. Cea mai mare parte din bani sunt în dreptul unor firme cu probleme, Carpatica Asig, Euroins și de acum defuncta Astra. La Carpatica, acționarul principal, Ilie Carabulea, a anunțat că va face recapitalizarea cu banii pe care-i ia de pe urma vânzării băncii cu nume similar.
Bulgarii trebuie să vină cu bani de acasă. Euroins are aproape 1,2 milioane de polițe încheiate, este specializată în RCA, segment din care deține mai mult de un sfert. La jumătate de an a avut venituri de aproape 345 de milioane de lei.
Toate cele trei companii care au ajuns în diverse grade de redresare financiară au avut în comun un singur lucru: polițe ieftine.