În prezent funcționează pe întreg teritoriul României aproximativ 53.000 de chioșcuri și buticuri. Sunt cu 1.800 mai puține față de acum un an și cu 20.000 mai puține față de 2008, arată datele Euromonitor citate de Ziarul Financiar. Odată cu închidera acestor magazine mici, comerțul tradițional a pierdut vânzări de 250 de milioane de euro, iar cifra sa de afaceri s-a ridicat la doar 7,4 miliarde de euro. Nu toate magazinele au dat faliment. Unele au fost cumpărate de marile lanțuri și transformate în magazine de proximitate.
Cristian Băadescu, redactor-șef Revista Piața: În ultimii cinci ani comerțul modern a preluat operațiuni de circa 150 de milioane de euro din comerțul tradițional. E vorba de preluări de magazine și de spații comerciale ale magazinelor.
Pe lânga presiunea venită din partea marilor lanțuri a fost și presiunea Fiscului.
Cristian Bădescu, redactor-șef Revista Piața: Controalele s-au înăsprit, comisarii Gărzii Financiare au ieșit mult mai decât pe teren și din cauza asta mai multe afaceri mici au trebuit să se închidă.
Marile lanțuri controlează încă din 2013 mai bine de jumătate din comerțul românesc deși numărul lor de magazine este mult mai mic decât cel al comercianților tradiționali. Sunt 1.700 de supermarketuri și hipermarketuri în toată țara. Însă sunt mult mai eficiente decât chioșcurile.
Inițial lupta dintre magazinele tradiționale și cele moderne s-a dat doar în marile orașe. Mai întâi fostele platforme industriale au fost ocupate de centre comericale mari. Apoi, marile lanțuri au început să se extindă și la parterul blocurilor prin magazine de proximitate, precum Mega Image, Profi și Carrefour Expres, deschise chiar lângă chioșcuri. Iar numărul magazinelor de proximitate e încă mic. Sunt doar 300 la număr în toată țara. Însă, cu un marketing puternic și o vizibilitate mai mare, fiecare dintre ele are puterea să aducă în pragul falimentului mai multe chioșcuri.
În cele din urma bătălia s-a mutat și în orașele mici de provincie, ultimul loc în care comercianții tradiționali făceau legea. Marile lanțuri vin cu prețuri reduse deoarece au o putere de negociere mai mare cu furnizorii. Iar în orașele mici consumatorii caută întotdeauna mărfurile mai ieftine.