Pasajul rutier din Curtici a fost construit în apropierea Gării Curtici, în cadrul proiectului de reabilitare a căii ferate Frontieră Ungaria - Curtici - Arad - Simeria. Acesta traversează 12 linii de cale ferată şi are rolul de a înlocui trecerea de la nivel aflată la intrarea în Curtici dinspre Arad, pentru ca trenurile să poată circula cu viteze de până la 160 de kilometri la oră, conform proiectului de reabilitare a căii ferate.
Construcţia a fost finalizată în toamna anului trecut, când a fost deschisă traficului doar câteva zile, pentru că s-a constatat că TIR-urile şi utilajele agricole nu pot intra pe pasaj pentru că nu au suficient spaţiu de viraj la niciunul dintre cele două capete.
În primăvară, lucrările au fost reluate, pentru lărgirea intrărilor, iar pasajul ar fi trebuit să fie inaugurat în 15 aprilie, dar autorităţile din Curtici s-au tot opus închiderii vechii treceri la nivel cu linia ferată, spunând că pasajul este greşit proiectat şi se vor produce blocaje la ambele capete. Chiar dacă lărgirea intrărilor s-a făcut de câteva luni, spaţiul de viraj a rămas insuficient, pentru că tot ce au făcut muncitorii a fost să mute puţin parapeţii, având în vedere că terenurile din vecinătate sunt private şi ar fi necesară expropierea pentru realizarea unor lucrări mai ample.
La testele care au fost făcute marţi de către autorităţi, la care au fost invitaţi şi agricultori, şi reprezentanţi ai firmelor de transport din Zona Liberă Curtici-Arad, concluzia fiind că traficul se desfăşoară cu dificultate, din cauza spaţiului mic de manevră pentru vehiculele de mare tonaj. Reprezentanţii CFR spun însă că se mai caută soluţii.
„Procesul de expropiere durează peste tot, dar vom analiza posibilitatea lărgirii spaţiului de viraj. Circulaţia se desfăşoară greu şi pentru că e mare traficul în zonă”, a declarat şeful Diviziei Tehnice a CFR, Ion Stoichescu.
Directorul celui mai mare combinat agroindustrial din vestul ţării, Dimitrie Muscă, care gestionează aproximativ 7.000 de hectare, a declarat că ”lucrarea (pasajul – n.r.) a fost făcută, probabil, pentru a se lua un comision frumos”. El spune că utilajele agricole nu pot traversa pasajul, astfel că agricultorii vor fi nevoiţi să ocolească 20 de kilometri pentru a ajunge la terenuri, dacă se închide vechea trecere la nivel cu linia ferată.
„E o nereuşită sigură. Directorul CFR a spus că noi cei care lucrăm în agricultură să facem cu tractoarele şi combinele un ocol de vreo 20 de kilometri. Combina are 12 metri lăţime, alte utilaje au 20 de metri, nu avem cum să trecem pasajul”, a spus Muscă.
La rândul său, primarul oraşului Curtici, Bogdan Ban, care în ultimul an a criticat acest proiect pentru că îngreunează traficul, a spus că nu poate fi de acord ca pasajul să fie deschis în condiţiile actuale.
„Nu pot prelua un astfel de pasaj şi să îmi asum accidente sau pierderi de vieţi omeneşti. Am cerut să se efectueze un audit de trafic înainte. S-a văzut foarte bine că atunci când două TIR-uri se intersectează la coborârea de pe pasaj, se produc blocaje”, a spus primarul.
Realizarea construcţiei a costat 27.780.000 lei, finanţarea fiind de la Uniunea Europeană. Reprezentanţii CFR spun că, dacă pasajul nu va fi dat în folosinţă, există riscul să se piardă fondurile europene. Astfel, CFR şi autorităţile locale au anunţat că vor continua discuţiile pentru găsirea unei soluţii.