Producătorii lui Barbie primesc lovitură după lovitură şi caută disperaţi soluţii. E cea mai importantă marcă a celor de la Mattel şi privesc consternaţi cum, orice ar face, Barbie se transformă încet dar sigur într-o amintire.
În ultimii doi ani vânzările au mers în jos, iar ritmul nu e deloc lin. Pe ultimul trimestru vânzările globale au scăzut cu 15 procente, profitul a plonjat iar pe bursă acţiunile Mattel au devenit printre cele mai neperformante.
Barbie pur şi simplu nu mai rezonează cu copiii. Mattel s-a temut de asta de mult timp şi a încercat să schimbe percepţia asupra păpuşii. A transformat-o pe Barbie din păpuşa blondă în mii de Barbie-uri cu toate înfăţişările posibile.
Renunţarea la imaginea iconică a păpuşii a fost însă degeaba, cota de piaţă continuă să scadă pentru că tot mai multe fete preferă păpuşi ca Frankie Stein şi DracuLaura. Mattel a încercat să atace şi pe alt front. A introdus-o pe Barbie pe Facebook, pe Twitter şi LinkedIn; a apărut chiar şi Barbie Fashion Design Maker care le permite fetitelor să creeze rochii pe tabletă şi să le printeze.
Însă efectul a fost zero. Piaţa a fost inundată de tablete speciale pentru copii iar miile de jocuri digitale îi ţin departe de jucăriile tradiţionale.
Academia americană de pediatrie a aflat că în medie copiii sunt conectaţi la dispozitivele electronice şapte ore pe zi. Şi totuşi noua tendinţă de consum nu afectează pe toată lumea.
Există o nişă pe piaţă unde jucăriile retro încă îşi găsesc locul. Deşi a fost creat acum 70 de ani Lego e şi astăzi profitabil. În timp ce Barbie îşi pierde rapid din strălucire, creatorii ei încearcă să se inspire din succesul altora în căutarea unei noi surse de profit. Mattel a pus ochii tocmai pe cel mai mare rival al Lego, Mega Brands, şi l-a cumpărat la începutul anului pentru aproape 400.000 de dolari.