Aproape 60 de milioane de perechi de încălţăminte românească pleacă spre pieţele vestice, în vreme ce importurile poartă, cel mai adesea, etichete Made in China.
Pantofii făcuţi în România ajung să-i încalţe pe italieni, austrieci, francezi şi chiar pe japonezi. Dar puţine au mărci răsunătoare peste hotare. Şi asta pentru că 60 la sută din industria românească de încălţăminte, confecţii şi produse de marochinărie este acoperită de fabricaţia în regim lohn. Investitorii străini au găsit aici forţă de muncă ieftină, dar pricepută, şi o infrastructură de producţie deja existentă, în mare parte construită înainte de Revoluţie. Aşa că afacerile lor s-au extins în ultimii ani şi o parte din tăbăcării au fost redeschise.
65 la sută din cantitatea producţiei autohtone de pantofi este din piele şi doar 11 la sută din cauciuc şi plastic.
La importuri, situaţia este tocmai pe dos: 11 la sută sunt din piele, iar jumătate din cauciuc şi plastic. Piaţa locală este invadată de chinezării. 70 la sută din volum provine din China. Românii cumpără 51 de milioane de perechi made in China şi doar câte 3 milioane din Italia sau Germania. Preţul mediu al unei perechi de pantofi făcute în România este de aproape 25 de dolari, de şase ori mai mult decât o pereche chinezească.
Cele mai recente date arată că liderul mondial al exporturilor de pantofi este China, cu o valoare totală de 38,3 miliarde de dolari.
Italia este pe locul al doilea, cu 10,1 miliarde de dolari, iar pe trei - Hong Kong, cu 5,2 miliarde de dolari.
România se clasa pe locul al 14-lea, imediat după Marea Britanie. În prezent, peste 45.000 de persoane lucrează în această industrie. Cele mai multe fabrici de încălţăminte sunt concentrate în judeţele Bihor, Timiş şi în Bucureşti.