O schimbare în impozitarea firmelor loveşte în ONG-uri. De luna viitoare, multe dintre firmele mici nu vor mai primi reduceri de impozite, dacă fac sponsorizări. Aşa că activitatea multor organizaţii non-profit ar putea fi pusă în pericol. În această situaţie sunt mai ales cele din oraşele mici şi din sate, relatează Digi24.
De la 1 februarie, peste 440 de mii de firme cu afaceri de până la jumătate de milion de euro se pot încadra la categoria microîntreprinderi. Asta înseamnă că vor trebui să achite impozit pe venit, nu pe profit şi nu îşi vor mai putea deduce cheltuielile cu sponsorizările.
„O sa apară o situaţie dificilă pentru asociaţiile şi fundaţiile mai mici, care operează în oraşele mai mici, în mediul rural - ele nu vor mai avea acces la aceste sponsorizari, vor fi mai puține sponsorizări din partea microîntreprinderilor”, spune Cătălin Gheorghe, reprezentant al Asociaţiei pentru Relaţii Comunitare.
„Contribuabilul acela neavând posibilitatea să deducă din vreun impozit cheltuiala cu sponsorizarea, nu o va mai face, atunci ONG-urile care până acum obţineau fonduri din sponsorizări sunt puse în pericol”, afirmă Dan Schwartz, specialist fiscal.
Acum, dacă - de exemplu - o firmă vrea să facă o sponsorizare de 1.000 de lei, această sumă poate fi dedusă din impozitul pe care îl plăteşte pe profit. Sunt însă şi limite - poate fi dedus cel mult jumătate de procent din cifra de afaceri, dar nu mai mult de 20% din impozitul pe profit. Asta a încurajat şi micile firme să fie mai generoase.
„În ultimii ani am văzut o creștere a sponsorizărilor din partea unor companii mici, care nu au neapărat un profit uriaş, dar care decid ca o parte din bani să fie alocaţi către o organizaţie neguvernamentală. Au mai mare încredere că un ONG va face ceva bun de banii lor decât în stat”, afirmă Elena Calistru, preşedintele ONG-ului Funky Citizens.
Asociaţiile şi fundaţiile vor să fie păstrată facilitatea fiscală veche şi pentru micile firme, astfel ca şi aceste afaceri să-şi poată deduce cuantumul sponsorizărilor din impozitul datorat. Dacă doar un sfert dintre firme ar face sponsorizări, ONG-urile ar putea beneficia de 40 de milioane de lei, potrivit calculelor făcute de Asociaţia pentru Relaţii Comunitare.