Incidentul survenit la 12 ianuarie într-o stație de metrou din Piața Victoriei, când un pasageră și-a scăpat piciorul în spațiul dintre peron și vagon, și reclamat joi de către aceasta la Protecția Consumatorului, pare a fi fost favorizat de nerespectarea normelor legale privitoare la distanța maximă ce trebuie să despartă marginile peroanelor și vagoanelor.
Foto: Inquam Photos/Octav Ganea
În timp ce oficialii Metrorex afirmă că vina ar aparține pasagerei care nu a respectat una dintre regulile de aur ale circulației cu metroul anume ”atenţie la intrarea şi ieşirea din tren pentru a nu călca greşit în spaţiul dintre peron şi vagon”, sfat afișat inclusiv pe pereții vagoanelor, vina pentru neplăcutul incident pare a aparține chiar regiei de metrou. Aceasta pare a nu fi respectat reglementările emise chiar de ea privind distanța maximă ce poate exista între peroane și vagoane.
Potrivit articolul 11 al capitolului ”Peroane” din instrucția Metrorex 314m emisă în 1997 distanța dintre tren și buza peronului nu va depăși 8 centimetri”. În realitate însă măsurători efectuate după incident dar și declarații ale șefilor Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) arată existența unor distanțe cuprinse între 10 și 25 de centimetri. Valoarea superioară a fost menționată chiar de directorul general al ANPC, Paul Anghel după incident.
De unde provin neconcordanțele? Distanța mare dintre peroane și vagoane pare a fi consecința utilizării unor garnituri de metrou cu gabarite diferite. Mai precis dacă între marginea unei garnituri late, cum sunt garniturile CAF, și peronul unei stații sunt 8 centimetri, în cazul unei garnituri înguste de tipul Bombardier și peron rămân mai mulți centimetri, peste limita admisă.
Existența garniturilor de lățimi diferite este confirmată de responsabili ai Autorității de Reglementare și Control (AFER).
”Metroul a fost proiectat înainte de 1990 după standardele de atunci. Ramele de atunci erau mai înguste decât cele din prezent. Ulterior au fost aduse garniturile Bombardier ceva mai late și apoi CAF cu lățimea cea mai mare”, explică un oficial al AFER sub protecția anonimatului.
Cazul a fost menționat în urmă cu aproape doi ani de Ion Rădoi, lider de sindicat lșa acel moment. ”Peroanele tuturor celor 14 stații de pe Magistrala II de metrou (Berceni — Pipera — n.r.) trebuie modificate, deoarece noile trenuri comandate de administrația Metrorex sunt mult prea late pentru a putea circula”, spunea sindicalistul în 2014.
Chiar Metrorex recunoștea la acel moment existența unor interferențe între vagoane și peroane, cu valori cuprinse între 1-12 mm. ”S-au prezentat foarte clar și explicit atât zonele unde au fost constatate interferențe cuprinse între 1 — 12 mm, între gabaritul cinematic al trenului (...) și marginea peroanelor, la un număr de 10 peroane, dintr-un total de 90, pe o distanță de 98 de metri, dintr-un total de 951,2 metri cât măsoară lungimea tuturor peroanelor celor 45 de stații de metrou”, spunea Metrorex acum doi ani.
Potrivit Metrorex cauza interferențelor era alta, nu lățimea mare a garniturilor CAF. Cauza ar fi neconcordanța dintre dimensiunile peroanelor, construite cu ”toleranțe mai mari, în anumite zone ale acestora, față de cotele stabilite prin 'Instrucția nr. 314M privind normele și toleranțele pentru construcția, reparația și întreținerea căii de rulare la metrou, ediția 1997”.
Potrivit relatărilor din presă s-a trecut la lărgirea peroanelor din 14 stații pe de pe magistrala II . Lărgirea însă pare a fi mărit distanța dintre marginea peroanelor și vagoanele Bombardier, mai înguste, peste limitele admise.
Metrorex spune acum însă că totul este în regulă și că prescripțiile tehnice ar fi fost întocmai respectate. Regia de transport menționează un aviz primit de la AFER, valabil până în 2016, potrivit căruia ”persoana juridică Metrorex S.A.asigură îndeplinirea cerinţelor necesare efectuării transportului de călători pe liniile de metrou, în condiţiile de siguranţă a circulaţiei, de securitatea transportului şi de calitate a serviciilor, prevăzute în normele tehnice specifice în vigoare.”
Mai mult Metrorex afirmă că incidentul nu a putut fi observat pe camerele video și că distanța dintre tren şi marginea peronului ”variază de la staţie la staţie în funcţie de razele de curbură ale acestora, conform instrucţiei de norme şi toleranţă specifică şi instrucţiei de mişcare referitoare la gabaritul trenurilor.”