Pentru consorţiul format din compania locală Transferoviar, care deţinea în 2011 o cotă de piaţă de sub trei procente, şi fondul de investiţii austriac Donau Finanz, CFR Marfă ar fi o pălărie mult prea mare, crede fostului ministru al Transporturilor, Miron Mitrea.
„Austriecii au o situaţie economică destul de fragilă. Europa trece printr-o pierdere serioasă de clientelă pe calea ferată. Americanii sunt o firmă serioasă. Sunt unul dintre cei mai mari operatori din America de Nord. Acolo toată calea ferată e privată, nu sunt subvenţii. E greu de crezut că nu ştiu cu ce se mânâncă traba aceasta. GFR a reuşit să devină primul grup privat din România. Este foarte dinamic, nu ştiu dacă poate să fie manager, aici am dubiile mele”, a declarat Miron Mitrea, la Jurnalul de seară.
Grupul Feroviar Român, în prezent principalul concurent al CFR Marfă, este acuzat că ar fi contribuit la decăderea operatorului feroviar de stat. De-a lungul anilor, Grupul a reuşit să preia câteva dintre cele mai bune contracte din portofoliul CFR Marfă şi, astfel, să deţină peste un sfert din piaţa transportului feroviar de marfă din România.
„N-ar fi de neglijat ideea unui control serios la ce s-a întâmplat. Odată cu apariţia GFR, totul s-a dus în acea direcţie. CFR a început să piardă”, a spus Victor Ciorbea.
Dintre cele trei companii care au depus oferte pentru preluarea a 51 la sută din CFR Marfă, cea mai puţin cunoscută pe piața românească este cea din Statele Unite ale Americii. Omnitrax este una dintre cele mai mari companii care oferă servicii de management pentru operațiuni feroviare peste Ocean. Documentele celor trei investitori urmează să fie analizate de Comisa de Privatizare, pentru a vedea dacă respectă condițiile.
„Au scrisoare de conform de 180 milioane euro în spate, care pot să aducă o garanție bancară de 10 milioane euro doar pentru participarea la a doua fază a procedurii, companii cu consiliu de administrație mare în spate”, a afirmat Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor.
După analizarea dosarelor urmează negocierea cu fiecare investitor în parte şi depunerea ofertelor finale. Licitaţia va avea loc pe 20 iunie, iar preţul de pornire este de 180 de milioane de euro. Viitorul cumpărător nu va prelua şi datoriile companiei, de peste două miliarde de lei, care vor fi transformate în acţiuni.