Patronatele propun un parteneriat public-privat. Firma care va administra staţiunile va avea drept acţionari agenţii economici din zonă, dar şi primăria şi consiliile judeţene.
Deocamdată, nu este clar cum se vor împărţi acţiunile, dar hotelierii vor să se asigure că autorităţile locale nu le vor pune beţe în roate.
„Dacă nu am avea primăria alături de noi, ne-am trezi cu piedici puse de autoritatea locală, referitoare la autorizaţii, referitoare la taxe suplimentare, găsesc ei ceva imediat”, a declarat pentru „Business Club” Dragoș Răducan, vicepreședintele Federației Patronatelor din Turism. „Nu înţeleg efectiv ce înseamnă turismul”, a adăugat oficialul FPTR.
Patronatele din turism spun că primariile de care aparțin stațiunile de pe litoral lucrează cu firme care nu fac față fluxului mare de turiști din timpul verii și care nu pot asigura servicii de calitate de curațenie și pază. Daca stațiunile ar avea administrare privată, aspectul lor ar fi mai îngrijit și unitar. În plus, decizia privind investițiile s-ar muta dinspre zona politică, a primăriilor și consiliilor județene, spre mediul privat, al firmelor care se ocupă cu turismul în zonă. Firma privată s-ar putea autosusține financiar și ar putea accesa fonduri europene.
„Acum, taxa hotelieră care se plăteşte - nu avem control asupra ei, nu ştim ce se face cu ea, taxa de promovare, taxa de linişte”, spune Dragoș Răducan.
Dacă propunerea patronatelor din turism va fi acceptată și promovată de Ministerul pentru IMM și Turism, Mangalia ar putea fi prima stațiune din țară cu management privat. Tot la Mangalia, Federația Patronatelor vrea sa stabilească și o alianță între hotelieri și primărie, prin care să se facă investiții în infrastructură și să se creeze un brand propriu al stațiunii. Modelul de gestiune privată a stațiunilor turistice există în Occident. În România, stațiunea Neptun a avut, în anii 90, propria firma de administrare care se ocupa exclusiv de serviciile turistice. Însă proiectul a eșuat lamentabil.