Un raport al Transparency International arăta anul trecut că marile magazine au unul dintre cele mai influente grupuri de lobby de la Bruxelles. Iar Comisia Europeană a fost mereu atentă la schimbările legislative care influenţează supermarketurile şi hipermarketurile.
Cel mai recent exemplu este cel al Slovaciei pentu care a fost demarată procedura de infringement după ce marile magazine de acolo au fost obligate să publice detalii despre ponderea produselor locale în cifra lor de afaceri. În Slovacia a fost vorba doar de publicarea unor informaţii.
În România marile magazine vor fi obligate să cumpere de pe aşa-numitul lanţ scurt de aprovizionare 51% dintre alimentele pe care le au la vânzare. Formularea de lanţ scurt a apărut în textul de lege tocmai pentru a nu fi probleme cu Uniunea Europeamă.
La fel şi argumentul conform căruia această lege le va oferi consumatorilor acces la alimente mai proaspete, care au străbătut un timp mai scurt de la fermă până în galantar. Însă în declaraţiile lor, politicienii nu au ascuns faptul că este o lege mentiă să îi susţină pe fermierii români.
Marile lanţuri comerciale contestă însă legea şi spun că, dacă nu vor reuşi să aducă în rafturi suficiente alimente româneşti, vor fi forţate să îşi închidă magazinele.