Lipsa vagoanelor a fost constatată în urma unui inventar la nivel naţional, făcut de corpul de control al ministerului, care încă nu s-a încheiat.
„Accept până în momentul când voi avea un raport final, și faptul că e posibil să fi fost greșeli în contabilitate”, a susținut Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor.
Declaraţia ministrului este aspru sancţionată de specialişti.
„Dacă în acest domeniu, de inventar simplu de vagoane, deci obiect al muncii pentru CFR Marfă, nu există ordine probabil că același lucru îl vom regăsi și în situația datoriilor și a obligațiilor și în relația cu furnizorii și clienții. Orice element de incertitudine poate să producă greutăți în procedura de achiziție a unei companii”, a spus Ionel Blănculescu, consilier onorific al primului ministru.
Ministrul Relu Fenechiu a anunţat că aşteaptă un raport detaliat despre soarta acestor garnituri.
„Cei responsabili au dat explicații, gen vagoanele sunt în alte depouri, vagoanele sunt pe traseu”, a mai spus ministrul Transporturilor.
Multe dintre ele au fost abandonate, de fapt, prin diverse staţii şi halte, pentru că s-au stricat pe traseu şi nu s-au găsit bani să le repare, spun şefii sindicatelor. Şi reprezentanţii ministerului spun că este imposibil ca ele să fi ajuns la fier vechi.
„E greu să furi un vagon. Ca să-l fure cineva trebuie să-l tracteze cu o locomotivă”, a declarat Iulian Măntescu, lider de sindicat.
Un vagon are peste 10 tone şi, dacă ar fi dat la un centru de colectare, ar aduce un câştig de cel mult 8.000 de lei. O osteneală prea mare pentru o sumă atât de mică, cred cei din minister. Foştii directorii din companie spun că, plimbate între CFR Marfă şi Societea de Administrare a Activelor Feroviare, multor vagoane li s-a pierdut urma.
„O parte au fost, sunt inscripționate atât SAAF cât și CFR Marfă și multe din ele s-au confundat”, a spus Constantin Zaharia, fost director CFR Marfă.
Societea de Administrare a Activelor Feroviare a fost înfiinţată, ca şi CFR Marfă, în 1998 prin spargerea Societăţii Naţionale Căile Ferate Române. A primit de atunci zeci de mii locomotive şI vagoane atât de marfă, cât şi de călători ca să fie reparate şi apoi închiriate sau ca să fie vândute la fier vechi. În primii zece ani, vânduse deja 59.000 de vagoane de marfă, 1.800 de vagoane de călători şi peste 1.600 de locomotive. De multe ori în pagubă, după cum au arătat controalele Curţii de Conturi.
Citiți și: EXCLUSIV. 100 de vagoane ale CFR Marfă au dispărut